рус.укр.
08:33
18 листопада

Ми живемо за
київським часом

 
Головна / Прес-центр / Конференції / Недобросовісна конкуренція і реклама. Нові правила роботи на фармацевтичному ринку
Інтернет-конференції

Новини
Календар подій
Анонси
Прес-релізи
Конференції
Публікації
Огляд ринку
Legal Style
Конкурс
Недобросовісна конкуренція і реклама. Нові правила роботи на фармацевтичному ринку

Недобросовісна конкуренція і реклама. Нові правила роботи на фармацевтичному ринку

Дата проведення: 16-вересня-2010, початок: 09:30
Недобросовісна конкуренція і реклама. Нові правила роботи на фармацевтичному ринку
16 вересня ц.р. (четвер) на юридичному порталі Pravotoday відбудеться Інтернет-конференція Іллі Костіна, Старшого партнера, і Олексія Бежевця, Партнера Юридичної компанії "Правовий Альянс", на тему: "Недобросовісна конкуренція і реклама. Нові правила роботи на фармацевтичному ринку".

Антимонопольний комітет України продовжує активно боротися з недобросовісною рекламою. Приціл при цьому взято на одну з найбільш об'ємних ніш ринку реклами - рекламу фармацевтичної продукції.

Керівництво АМКУ ратує за кардинальні рішення в питаннях реклами лікарських засобів. Так, у Верховній Раді і в МОЗ України зареєстровано ряд законопроектів, що вносять істотні зміни в рекламу лікарських засобів. Наприклад, законопроект № 5339-2 встановлює заборону наказових форм дієслів; заборону реклами до і після передач для дітей та юнацтва, а законопроект, опублікований МОЗ на своєму сайті для публічного обговорення, взагалі пропонує погоджувати зміст рекламного матеріалу з Міністерством охорони здоров'я.

Кілька показових справ АМКУ, таких як рішення у справі «Берінгер Інгельхайм» і ТОВ «Рейнбо-ЛТД» про накладення штрафів в розмірі 1 млн. гривень і 500 000 гривень відповідно, стали поштовхом для фармацевтів більш уважно і ретельно підходити до питання змісту реклами. При перевірках, однак, випливає і «стара» реклама минулих періодів, проколи якої змінити вже не можна.

Слід зазначити, що АМКУ активізував свої перевірки також відносно дієтичних добавок, які рекламуються як засоби лікування від багатьох хвороб, залишаючись при цьому біологічними добавками до харчування, але ніяк не лікарськими засобами.

Тим часом, чіткі критерії оцінки рекламної інформації на відповідність вимогам добросовісної конкуренції до цього дня не встановлені законодавчо, і співробітники АМКУ за своїми переконаннями мають право визначати правомірність реклами. Активна та своєчасна робота з формування позиції фармкомпанії, а також адекватна взаємодія з перевіряючими, допомагають вирішувати виниклі проблеми найбільш ефективно.

Вже сьогодні Ви можете задати Пану Костіну і Пану Бежевцю питання щодо:
  •     останніх тенденцій перевірок АМК України;
  •     підходів перевіряючих;
  •     правової  базі;
  •     найбільш типових помилок тощо.
А також запропонувати для вирішення в режимі он-лайн свій власний кейс.


Юридична компанія «Правовий Альянс» заснована в 1995 році.

Ключовjою спеціалізацією ЮК «Правовий Альянс» є комплексний супровід діяльності фармацевтичних представництв.

У 2010 році за версією восьмого видання довідника Ukrainian Law Firms 2010. A Handbook for Foreign Clients, ("Українські юридичні фірми 2010. Довідник для іноземних клієнтів") Юридична компанія «Правовий Альянс» зайняла лідируюче місце на ринку юридичних послуг України у сфері медичного та фармацевтичного права. Компанія входить до переліку кращих юридичних компаній України згідно з рейтингом тижневика «Юридична практика», а також неодноразово відзначена авторитетним міжнародним довідником «The Legal 500».

За роки роботи у сфері фармацевтичного і медичного права юристи Компанії набули унікального досвіду надання правової допомоги у сфері промоції лікарських засобів; реєстрації лікарських засобів; ліцензування медичної практики та виробництва лікарських засобів; супроводі процедур державних закупівель (тендерів);захисту прав інтелектуальної власності на лікарські засоби; захисту інтересів виробників при виникненні конфліктних ситуацій з споживачами; захисту інтересів виробників в Антимонопольному комітеті України, державних органах і судах. Одним з основних напрямків податкової практики Компанії є оподаткування прибутку іноземних представництв фармацевтичних компаній.

Сьогодні Клієнтами Юридичної компанії «Правовий Альянс» є більше 400 українських і зарубіжних компаній і корпорацій.

Недобросовісна конкуренція і реклама. Нові правила роботи на фармацевтичному ринку
Ілля Костін, Старший партнер Юридичної компанії "Правовий Альянс"

Недобросовісна конкуренція і реклама. Нові правила роботи на фармацевтичному ринку
Олексій Бежевець, Партнер Юридичної компанії "Правовий Альянс"
   
Питань - 14
Алексей, 16-сентября-2010 10:54
Здравствуйте! Куча вопросов по рекламе у фармацевтов. И, по большому счету, все типичные - проблемы то у всех одинаковые. Почему бы это все не обобщить? провести какую-то конференцию, что-ли - и разложить все по полочкам?
:-) Такие мероприятия проводятся, и довольно активно. Хотя, всем на них попасть не получается, это факт. Мы в нашей компании тоже весьма активно практикуем тематические семинары для наших клиентов – по рекламе, по методам промоции, по проверкам… В ближайшее время (фактически – на след неделе) мы запустим новый проект – PharmAdvisor. Смысл – в одном месте (на спец сайте) будет выложена подборка юридических заключений, законодательства и новостей. Думаю, Вам понравится. Следите за анонсами.


Tetiana, 16-сентября-2010 10:29
Сегодня многие компании выпускают рекламную продукцию на русском языке. Пока никаких ограничений нет. Каковы перспективы, можно ли будет и дальше использовать рекламную продукцию на русском языке или нужно будет переходить на украинский?
Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України «Про рекламу», застосування мови у рекламі здійснюється відповідно до законодавства України про мови.

На сьогодні чинне законодавство про мови представлено Законом Української РСР від 28.10.89 р. № 8312-XI «Про мови в Українській РСР», у ст. 35 якого зазначено: «Тексти офіційних оголошень, повідомлень, плакатів, афіш, реклами і т. ін. виконуються українською мовою. Поряд з текстом, викладеним українською мовою, може бути вміщено його переклад іншою мовою».

Водночас ст. 4 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" встановлює, що друковані засоби масової інформації в Україні видаються державною мовою, а також іншими мовами.

Позиція Державного Комітету Телебачення і Радіомовлення України з цього питання чітко і однозначно викладена у Листі «Щодо можливості оприлюднення реклами в друкованих засобах масової інформації російською мовою» № 2041/34/5-1 від 22.04.2004, згідно з яким: «У газеті, яка видається російською мовою, тексти оголошень, повідомлень, реклами повинні друкуватися українською мовою. Поряд із текстами реклами може бути вміщено їх переклади іншою мовою, в т. ч. російською.»

Окрім Держкомтелерадіо України існує позиція Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики, яка дещо відрізняється від позиції Держкомтелерадіо і зводиться до наступного: якщо при реєстрації друкованого засобу масової інформації або телерадіоорганізації вказана інша (наприклад, російська) мова, то цей друкований ЗМІ або телерадіоорганізація можуть використовувати у рекламі мову реєстрації. Слід мати на увазі, що це стосується регіональних ЗМІ і не стосується загальнонаціональних, оскільки національна мова - є українська.

Таким чином, відповідно до позиції Держспоживстандарту, реклама, яка виконана російською мовою, може бути розміщена на законних підставах лише у ЗМІ регіонального рівня і які зареєстровані російськомовними (розповсюджуються російською мовою).

Ця правова позиція, на наш погляд, є слушною та підлягає застосуванню.

(Окремо дякую юристу Яні Карцевій за допомогу в підготовці відповіді на це та деякі інші питання конференції. О.Бежевець).


Papazol, 16-сентября-2010 10:05
Можно ли в рекламных материалах менять "разрешен к применению с 6 лет" на "разрешен к применению школьникам и взрослым"?
См. ст. 21 ЗУ «О рекламе»:

П. 4. ст. 21 Реклама лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації повинна містити:

  • об'єктивну інформацію про лікарський засіб і здійснюватися так, щоб було зрозуміло, що наведене повідомлення є рекламою і що рекламований товар є лікарським засобом;

Ответ на Ваш вопрос не очевиден, но я бы предложил следующую логику позиции:
  • Объективной есть информация, которая официально подтверждена (все остальное – как минимум спорно).
  • В вашем случае такое подтверждение содержиться в инструкции к применению.
  • До тех. пор, пока информация в рекламных материалах соответствует инструкции -  она объективна.
Чтобы избежать вопросов, проще всего дословно  цитировать инструкцию.

Если очень хочется добавить «школьников и взрослых» - можно скомбинировать (я схожу из того, что у вас в инструкции речь идет о «с 6 лет»: «разрешен к применению с 6 лет -  школьникам и взрослым».


Papazol, 16-сентября-2010 09:59
Обязательно ли в рекламных материалах указывать длительность курса лечения препаратом. Например, сосудосуживающий препарат X против насморка, по инструкции не следует использовать дольше семи дней. Должна ли эта информация присутствовать во всех рекламных материалах?
Нет, не обязательно. Такого требования законодательство не содержит. Ссылки на необходимость предварительного ознакомления с инструкцией по применению л/с + консультации с врачем перед применением будет достаточно (+ соблюдение всех др. требований к рекламе л/с – см. ст. 21 ЗУ «О рекламе»,  в частности:

П.4. ст. 21 Реклама лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації повинна містити:

- об'єктивну інформацію про лікарський засіб і здійснюватися так, щоб було зрозуміло, що наведене повідомлення є рекламою і що рекламований товар є лікарським засобом;

- вимогу про необхідність консультації з лікарем перед застосуванням лікарського засобу;

- рекомендацію щодо обов'язкового ознайомлення з інструкцією до застосування, що додається до лікарських засобів.


Natalia L., 14-сентября-2010 15:46
Разрешено ли употреблять в рекламных материалах формулировки «препарат выбора», «препарат №1», «лидер по использованию….»?
Такие фразы имеют сравнительный, по своему смысловому значению, характер. В данном случае сравнение направлено на неопределенный круг конкурентов. В первую очередь, наличие рисков связанно с отсутствием четкого правового регулирования вопроса применения оборотов наивысшей степени сравнения, в том числе сравнения с товарами неопределенного круга конкурентов, а также отсутствием соответствующей судебной практики.

При этом следует учитывать, что в  соответствии с п. 6 ст. 21 Закона Украины «О рекламе», в рекламе лекарственных средств, медицинской техники, методов профилактики, диагностики, лечения и реабилитации запрещается размещение:

1) ссылок на лекарственные средства, медицинскую технику, методы профилактики, диагностики, лечения и реабилитации как на наиболее эффективные, наиболее безопасные, исключительные относительно отсутствия побочных эффектов;

2) сравнений с другими лекарственными средствами, медицинской техникой, методами профилактики, диагностики, лечения и реабилитации с целью усиления рекламного эффекта.

Таким образом, относительно рекламы лекарственных средств законодательством Украины установлены специальные требования, которые: (1) не позволяют ссылаться на такие лекарственные средства как наиболее эффективные и/или безопасные, а также (2) запрещают осуществлять сравнение с другими лекарственными средствами с целью усиления рекламного эффекта (независимо от обоснованности и критериев сравнения).

Таким образом, использование фраз, которые могут расцениваться как сравнительные по отношению к продуктам конкурентов, может расцениваться как нарушение законодательства в сфере рекламы. Посему, мы рекомендуем таких фраз не употреблять.

При этом, если подобные формулировки все же решено употреблять, необходимо также соблюдать требования конкурентного законодательства, в частности иметь подтверждение заявленного первенства (с целью избежать обвинения в обмане потребителей). Таким подтверждением может быть заключение авторитетного экспертного учреждения (института и т.п.),  ссылка на результаты исследования рынка авторитетной организацией и т.п. Весьма желательно такую ссылку помещать непосредственно в рекламных материалах.

Наталья Ивановна, 14-сентября-2010 11:49
Подскажите, пожалуйста, допускается ли рекламировать скидку на цену лекарственного средства?
Реклама о скидке цен на лекарственное средство не запрещена. Однако, такая реклама должна соответствовать требованиям, изложенным в п. 5 ст. 8 Закона Украины «О рекламе». А именно, реклама о скидке цен на продукцию, о распродаже должна содержать сведения о месте, дате начала и окончания скидки цен на продукцию, распродажу, а также о соотношении размера скидки к предыдущей цене реализации товара.
Юлия, 14-сентября-2010 11:47
Уважаемые эксперты, подскажите, пожалуйста, обязательно ли включать в рекламу лекарственного средства номер его регистрационного свидетельства? Каким нормативным документом это предусмотрено?
Пунктом 1 ст. 8 Закона Украины «О рекламе» предусмотрено, что в рекламе запрещается рекламировать товары, которые подлежат обязательной сертификации, или производство или реализация которых требует наличия специального разрешения, лицензии, в случае отсутствия соответствующего сертификата, разрешения, лицензии. Таким образом, (и этим путем идет практика правоприменения) законодательством непрямо предусмотрена необходимость включения в рекламу лекарственного средства номера его регистрационного свидетельства.
Максим, 14-сентября-2010 10:03
Как Вы оцениваете перспективу согласования рекламы лекарственных средств с МЗ Украины? Знаю, что Законом «О безопасности и качестве пищевых продуктов» предусмотрено обязательное согласование рекламы БАД. Насколько это эффективно, реализуется ли это?
Считаем перспективы согласования рекламы лекарственных средств с МЗ Украины… туманными. Согласование рекламы с гос. органами  - это дополнительные сложности, вызванные привлечением в эти процессы чиновников. Законодательство предусматривает информацию, которая обязательно должна содержаться в рекламе лекарств, и не соблюдение таких требований  - это ответственность, которую несут рекламодатели.

Однако, если в процесс будет привлечен АМКУ – такое согласование могло бы избавить от рисков применения ст. 15-1 (см. ниже).

Да, ч. 1 ст. 39 Закона Украины «О безопасности и качестве пищевых продуктов» запрещает рекламу пищевых продуктов для специального диетического потребления без предварительного согласования его текста с центральным органом исполнительной власти в сфере здравоохранения.

Однако, ни одним нормативно-правовым актом не предусмотрено порядка, сроков и т.д., для согласования текста рекламы.

В свою очередь, министерство предлагает для согласования обратиться в учреждение, проводившее санитарно - эпидемиологическую экспертизу.

В связи с неразберихой, говорить об эффективности такого согласования нельзя. Некоторые «рекламщики» БАДов получают такое согласование, некоторые – нет, хотя последнее является прямым нарушением требования закона.

Кирилл, 14-сентября-2010 10:00
Добрый день!
Какие наиболее типичные ошибки допускаются при рекламе лекарственных средств и БАДов в частности?
Наиболее распространенными нарушениями является нарушение норм ст. 15-1 ЗУ «О защите от недобросовестной конкуренции», а именно: распространение информации, которая вводит в заблуждение, предоставление неполных, неточных, неправдивых сведений, умалчивания отдельных фактов или нечеткости формулировки, которая повлияла или может повлиять на намерения этих лиц относительно приобретения товаров.

Согласитесь, что зачастую совместить в рекламе требования законодательства и сохранить привлекательность рекламы достаточно сложно.

Для АМКУ довольно необременительно в рекламе лекарственных средств расценивать те или иные сведения как нечеткие или неточные.

Поэтому на стадии разработки рекламы лекарственного средства необходимо уделять пристальное внимание рекламной информации, проводить юридическую экспертизу такой рекламы и оценивать рекламу с позиции восприятия среднестатистического потребителя.

Наиболее типичными ошибками в рекламе лекарственных средств является употребление утвердительных выражений, которые могут быть восприняты потребителем как гарантированный эффект от употребления лекарственного средства.

Что касается БАДов, то здесь еще проще. Часто в рекламе БАДов можно встретить формулировки, которые указывают на лечебные свойства такого товара (излечивает болезни), что само по себе невозможно, так как БАД не может обладать такими свойствами.

В рекламе БАДов часто используются выражения относительно лечебного эффекта БАДа, а также благодарственные письма, признания людей, употребляющих БАДы, которые связанны с облегчениями течения заболеваний. Указание такой информации в рекламе БАДов  противоречит законодательству, а именно ст. 39 Закона Украины «О безопасности и качестве пищевых продуктов».

Кирилл, 13-сентября-2010 17:26
Вы пишете, что АМКУ активизировал проверки в отношении биодобавок? Это действительно так? Какие риски могут быть в рекламе БАДов? Это же не лекарственные средства.
Да, это действительно так. Об этом свидетельствуют десятки дел (расследований) по рекламе БАДов, которые возбуждены отделениями АМКУ по всей Украине. А риски все те же – см. ст. 15-1 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», которая является основаним для возбуждения всех этих расследований:

Стаття 15-1. Поширення інформації, що вводить в оману

Поширенням інформації, що вводить в оману, є повідомлення суб'єктом господарювання, безпосередньо або через іншу особу, одній, кільком особам або невизначеному колу осіб, у тому числі в рекламі, неповних, неточних, неправдивих відомостей, зокрема внаслідок обраного способу їх викладення, замовчування окремих фактів чи нечіткості формулювань, що вплинули або можуть вплинути на наміри цих осіб щодо придбання (замовлення) чи реалізації (продажу, поставки, виконання, надання) товарів, робіт, послуг цього суб'єкта господарювання.

Інформацією, що вводить в оману, є, зокрема, відомості, які:

містять неповні, неточні або неправдиві дані про походження товару, виробника, продавця, спосіб виготовлення, джерела та спосіб придбання, реалізації, кількість, споживчі властивості, якість, комплектність, придатність до застосування, стандарти, характеристики, особливості реалізації товарів, робіт, послуг, ціну і знижки на них, а також про істотні умови договору;

містять неповні, неточні або неправдиві дані про фінансовий стан чи господарську діяльність суб'єкта господарювання;

приписують повноваження та права, яких не мають, або відносини, в яких не перебувають; 

містять посилання на обсяги виробництва, придбання, продажу чи поставки товарів, виконання робіт, надання послуг, яких фактично не було на день поширення інформації.

А вот и ответственность:

Стаття 21. Накладення штрафу за недобросовісну конкуренцію

Вчинення суб'єктами господарювання дій, визначених цим Законом як недобросовісна конкуренція, тягне за собою накладення штрафу у розмірі до п'яти відсотків доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) суб'єкта господарювання за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.

Якщо доходу (виручки) немає або відповідач на вимогу органів Антимонопольного комітету України, голови його територіального відділення не надав відомостей про розмір доходу (виручки), штраф, передбачений частиною першою цієї статті, накладається у розмірі до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Дармидонт, 13-сентября-2010 16:54
Чи може реклама лікарських засобів рекомендувати звернення до конкретного лікаря чи медичного закладу за консультацією?
Відповідно до частини 6 статті 21 Закону України «Про рекламу» передбачено, що у рекламі лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації забороняється розміщення рекомендацій або посилань на рекомендації медичних працівників, науковців, медичних закладів та організацій щодо рекламованих товару чи послуги.

Крім того, нормами Основ законодавства України про охорону здоров'я, а саме ст. 6 передбачено, що кожний громадянин України має право на охорону здоров'я, що передбачає кваліфіковану медико-санітарну допомогу, включаючи вільний вибір лікаря, вибір методів лікування відповідно до його рекомендацій і закладу охорони здоров'я.

У зв’язку з цим, вважаємо, що  реклама лікарських засобів не може рекомендувати звернення до конкретного лікаря чи медичного закладу за консультацією.
Дармидонт, 13-сентября-2010 16:52
Чи кожна реклама лікарських засобів має містити повідомлення про необхідність консультації з лікарем перед його застосуванням?
Частина 4 статті 21 Закону України «Про рекламу», реклама лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації містить вимогу про необхідність консультації з лікарем перед застосуванням лікарського засобу.


Іванка, 13-сентября-2010 09:46
Чи можемо ми очікувати повної заборони реклами лікарських засобів?
Можемо. Разом з тим, впливовим людям великого бізнесу (як фармацевтам, так і рекламістам, телеканалам) наразі це не вигідно. Вже неодноразово пропонувалося чи то обмежити, чи то заборонити рекламу лікарських засобів. Однак, усі спроби наразі залишалися на рівні проектів нормативних актів і подальшого розвитку та логічного завершення не мали.

На сьогодні, у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України № 7007 від 21.07.2010р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів у сфері охорони здоров'я (щодо посилення контролю за обігом лікарських засобів, харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок)»

Даним проектом пропонується надати право державі обмежувати рекламу лікарських засобів, медичних виробів,  медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування, реабілітації, харчових продуктів для спеціального дієтичного споживання, функціональних харчових продуктів та дієтичних добавок якщо  це може зашкодити інтересам охорони здоров'я населення України.

Крім того, змінами пропонується взагалі заборонити рекламу лікарських засобів, розповсюдивши дію ст. 21 Закону України «Про рекламу» лише стосовно реклами медичних виробів та медичної техніки,  методів профілактики, діагностики, лікування і   реабілітації. 

Наразі, проект знаходиться у комітеті на стадії ознайомлення.


Іванка, 13-сентября-2010 09:45
Шановні експерти, які Вам відомі останні тенденції у роботі АМКУ щодо реклами лікарських засобів?
З останніх тенденцій у роботі АМКУ планується й надалі очищення ринку від недобросовісної реклами лікарських засобів. Варто також відзначити, що АМКУ активізував свою роботу також щодо перевірки реклами дієтичних та біологічно-активних добавок. Крім того, АМКУ не виключає можливості повної заборони реклами лікарських засобів та біологічно-активних добавок.

На підтвердження цього можливо процитувати слова О. Костусєва, голови АМКУ, який резюмував публічні слухання АМКУ що відбулися наприкінці серпня:  «Оманлива, неправдива реклама ліків і їх властивостей сьогодні набула масового характеру і несе серйозну шкоду для громадян. Не отримавши обіцяного одужання, споживач, в кращому випадку, втрачає гроші, у гіршому – піддає небезпеці своє здоров’я і життя. Тому позиція Антимонопольного комітету у цьому питанні є однозначною: рекламу медикаментів та біологічно-активних добавок слід заборонити, і вирішити цю проблему кардинально».


Якщо Ви помітили помилку в тексті, будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter