Юридичний портал

Досі невідомо, чи дійсно українські військовослужбовці перебували на борту російського літака Іл-76, що зазнав аварії на території Бєлгородської області, згідно з інформацією від Міністерства інформаційної політики України.

На даний момент немає підтвердження інформації про те, що українські військовослужбовці були на борту російського літака Іл-76, який зазнав аварії в Бєлгородській області 24 січня 2024 року. Російська сторона заявила, що на борту нібито знаходилося 65 українських солдатів, яких транспортували для обміну.

Проте, у результатах річного розслідування Медійної ініціативи за права людини зазначається, що неможливо з упевненістю стверджувати, що на борту збитого Іл-76 з номером RA-78830 знаходилися українські військовополонені.

Відомо, що в Бєлгородській області в той день дійсно стався інцидент з літаком. Також 24 січня був запланований обмін військовополоненими між Україною та Росією. Проте, за словами правозахисників, для цього процесу задіяли кілька авіасуден.

Окрім літака Іл-76, на борту якого могли перебувати українські військовополонені, ймовірно, був ще один літак із полоненими. Він перебував у цей самий момент у небі над Бєлгородською областю або на підльотах.

Перед трагедією представники Росії оголосили, що готується обмін військовополоненими, в рамках якого планувалося повернути близько 200 солдатів у цей період.

Згідно з інформацією від Flightradar, 24 січня 2024 року, починаючи з 9:00 за московським часом (8:00 за київським), літак з бортовим номером RA-78830 не було зафіксовано у повітряному просторі Російської Федерації чи інших країн. Швидше за все, це пов'язано з вимкненим транспондером. Однак у радіозв'язку в цей період літак все ще відзначався позивним "86868".

О 10:16 було зафіксовано зникнення літака з реєстраційним номером "86868" з радарів. Того ж часу мешканці села Яблуново, розташованого за 60 км від міжнародного аеропорту Бєлгорода, знімали на відео падіння повітряного судна. На запису чітко видно його траєкторію, яка вела від кордону України та Росії. Однак для літаків, що здійснюють посадку в Бєлгороді, така траєкторія є абсолютно незвичною.

Це призводить до висновку, що Іл-76, можливо, дійсно здійснював політ. Авіаційні фахівці вважають, що під час аварії літак міг рухатися на північний схід, в бік від українського кордону. Цей факт також узгоджується з розташуванням частин літака на місці інциденту.

Хоча точно невідомо, чи літак піднімався у повітря, чи приземлявся, сумнівів у тому, що його було збито ракетою, практично немає.

"Це може бути ракета типу "земля - повітря" або "повітря - повітря". На фрагментах літака можна помітити характерні сліди ураження від шрапнелі, що виникла в результаті вибуху такої ракети. Проте фотографії залишків ракети не мають великого значення, оскільки їх не аналізувала незалежна комісія, яка займається розслідуванням авіаційних катастроф на місці трагедії. Усе, що було сказано з цього питання, може бути як істинним, так і хибним", - коментує авіаексперт Йоріс Мелкерт.

Андрій Яковлєв, фахівець з міжнародного гуманітарного та кримінального права в МІПЛ, підкреслює, що в разі падіння літака з українськими військовополоненими, відповідальність лягає на Росію. Це можна трактувати як навмисне або свідоме вбивство військовополонених, що є актом воєнного злочину.

Він зазначив, що Російська Федерація, дотримуючись міжнародних норм, зокрема Чиказької конвенції 1944 року, оголосила заборонені зони для польотів цивільних літаків у своїх повітряних просторах, що стосується районів активних бойових дій.

Якщо Російська Федерація розміщує свої військові літаки в такій зоні, вони стають законними мішенями для України. Найважливіше полягає в тому, що РФ несе відповідальність за життя та добробут військових, які потрапили в полон.

Отже, складається враження, що Росія навмисно направила свій військовий літак у зону, де українська система ППО могла його знищити, як зазначається в дослідженні МІПЛ.

В організації наголошують, що немає жодних відомостей про те, що Російська Федерація сповістила Україну про транспортування військовополонених або про необхідність створення безпечного повітряного коридору. Більш того, РФ намагалася замаскувати літак, відключивши його транспондер.

"При таких обставинах можна з упевненістю стверджувати, що Росія свідомо організувала дії, які призвели до небезпечної для життя ситуації, внаслідок чого відбулося навмисне вбивство військовополонених. Це, без сумніву, є актом військового злочину", - підкреслили представники правозахисних організацій.

Нагадаємо, що російський військово-транспортний літак Іл-76 розбився 24 січня біля села Яблуново в Бєлгородській області РФ. У міноборони країни-агресора стверджують, що на борту літака нібито перебували 65 полонених українських військових, яких везли на обмін, а також шість членів екіпажу й троє супровідників, проте досі не надали жодних доказів.

В ГУР підтвердили, що 65 військовослужбовців, згаданих у списку, опублікованому російськими пропагандистами, дійсно мали намір повернутися в Україну в рамках обміну, запланованого на 24 січня. Однак на сьогодні відсутні надійні свідчення, які б підтверджували, що ці військові загинули.

Як повідомляв OBOZ.UA, радниця місії США при ОБСЄ Ерін Вебстер-Мейн сказала, що РФ не надала жодних підтверджень щодо своїх заяв про авіакатастрофу Іл-76. Кремль не допускає до місця аварії ні незалежних представників ЗМІ, ні експертів.

Читайте також