Gunia для еліти - хто формує стиль української першої леді і яке відношення до цього має звільнений керівник стратегічної промисловості країни?
Україна подарувала світові своє бачення тенденцій та брендів високої моди, проте в самій країні останнім часом все частіше на модницях зустрічаються одяг, коштовності та інші аксесуари бренду Gunia, "рекламу" якому створила перша леді Олена Зеленська ще 2024-го. З того часу речі бренду, який наголошує на етнічному колориті, можна побачити на багатьох публічних дамах. Наприклад, любить його нинішня прем'єр-міністр України Юлія Свириденко, яка часто з'являється у коштовностях бренду.
Gunia для еліт: хто формує стиль української першої леді та яке відношення до цього має звільнений керівник стратегічної промисловості України.
Проте, чи все так однозначно в історії успіху двох безперечно талановитих власниць бренду - Наталії Каменської та Марії Гаврилюк? Як з'ясували "Коментарі", в історії створення бренду був замішаний один тепер уже колишній віце-прем'єр-міністр України Олег Уруський.
Як зізналися в одному зі своїх інтерв'ю Наталія Каменська та Марія Гаврилюк, у ході своєї подорожі до Карпат у 2016-му році вони познайомилися з місцевими майстрами, які роблять традиційні гуцульські шуби-гуні з овечої вовни. Це знайомство дало назву бренду та його суть - адаптація народної культури до сучасної високої моди.
У 2018 році було представлено першу колекцію бренду, що згодом отримав назву Gunia Project. Ця колекція складалася з шовкових хусток, орнаменти яких черпали натхнення з вишитих українських рушників XVIII століття, що зберігаються в архіві Музею Івана Гончара. У 2019 році Gunia Project офіційно став брендом із постійною командою, яка на сьогодні налічує понад 30 осіб і має свою унікальну концепцію краси.
Фінансовий успіх бізнесу Наталії Каменської та Марії Гаврилюк настільки виріс після початку російської агресії в Україні, що у 2024 році їхні п’ять компаній разом отримали близько 25 мільйонів гривень доходу. Найбільший приріст видно у фінансовій звітності їхньої основної компанії - ТОВ "Гунія Проджект", яка спеціалізується на виробництві господарських та декоративних виробів з кераміки, а також ювелірних виробів. Статутний капітал цієї компанії складає 155 000 гривень, і кожна з партнерок володіє 50% її акцій.
Згідно з даними аналітичного ресурсу YouControl, в 2024 році ТОВ "Гунія Проджект" отримало дохід у розмірі 12,5 млн грн, що є суттєвим зростанням у порівнянні з 109 тисячами, заробленими у 2020 році. Відзначимо, що справжній стрибок у фінансових показниках компанії відбувся у 2020 році, коли доходи перевищили 7 млн грн. У 2022 році цей показник зріс до понад 13,6 млн грн. Як можна здогадатися, російська агресія відзначилася зростанням патріотичних настроїв, і багато людей почали надавати перевагу одягу від національних виробників. Наприклад, Олена Зеленська, дружина президента України, неодноразово з'являлася на міжнародних заходах у вбранні від Gunia Project, а Наталю Каменську називали стилістом першої леді України в медіа.
Безсумнівно, важливу роль у популяризації бренду зіграла увага Олени Зеленської та відносна доступність продукції Gunia. Наприклад, перша леді України не вагалася носити ювелірні прикраси вартістю від 4200 гривень та вишиванку за 10 тисяч. Якщо такі речі підходять дружині президента, то для інших це, безумовно, також стане в нагоді. А після того, як Юлія Свириденко почала регулярно з'являтися в продуктах бренду, Gunia остаточно закріпилася в списку улюблених марок українських модниць.
Згідно з інформацією на веб-сайті, ціни цього бренду не можна вважати надто високими:
- ювелірні вироби на суму близько 20 тисяч гривень;
одяг вартістю до 15 тисяч гривень.
Кераміка вартістю від 4 до 5 тисяч гривень за одну тарілку.
Перед тим, як стати "обличчям" модного бренду, компанія ТОВ "Гунія Проджект" раніше мала назву ТОВ "Гудс енд фудс". У списку її власників значився віце-прем'єр-міністр України та міністр з питань стратегічних галузей промисловості Олег Уруський. У його декларації за 2018 рік, яку він подав у статусі голови Космічного агентства України, зазначено, що він володіє 25% акцій ТОВ "Гудс енд фудс" з кодом ЄДРПОУ 42637657.
Варто зазначити, що 25% акцій ТОВ "Гудс енд фудс" належали Олександру Марейченку, який виконував роль радника Олега Уруського під час його роботи на посаді віце-прем'єра. Інші 50% компанії перебували у власності адвоката Артема Дорошенка, чиїм партнером по життю є Анастасія Коряченко, яка працювала у Секретаріаті Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
Здається, це питання викликає цікавість: чому компанія раніше не могла належати іншим особам, а потім бути придбана новими власниками, змінити свій профіль діяльності та отримати нову назву?
Справді, згідно з даними сервісу OpenDataBot у липні 2020 року, Олег Уруський, Олександр Марейченко та Артем Дорошенко були видалені з числа засновників компанії, а контроль над нею перейшов до Наталі Каменської та Марії Гаврилюк.
І ось з'являються певні тимчасові невідповідності:
За словами Наталії Каменської та Марії Гаврилюк у їхніх інтерв'ю, перші вироби майбутнього бренду з'явилися у 2018 році у вигляді колекції шовкових хусток. А сам бренд Gunia Project був заснований у 2019 році, коли Олег Уруський ще був одним з його власників. Хоча серед засновників були також Дорошенко та Марейченко (липень 2020), до листопада того ж року підприємством керувала особа на ім’я Римма Марейченко, яка, судячи з прізвища, могла бути родичкою радника Олега Уруського — Олександра Марейченка.
Здається, що Олег Уруський контролював підприємство до листопада, після чого продав або передав свою частку у фірмі у зв'язку зі своїм призначенням на пост міністра. Відомо, що він вийшов зі складу засновників тоді ще ТОВ "Гудс енд фудс" 14 липня 2020 року, а вже через два дні обійняв посаду віце-прем'єр-міністра України та міністра з питань стратегічних галузей промисловості.
Варто зазначити, що окрім спільної діяльності у п'яти компаніях, Наталія Каменська та Марія Гаврилюк також зареєстровані як фізичні особи-підприємці, яким державні органи замовляють сувенірну продукцію. Наприклад, у 2020-2022 роках Марії Гаврилюк було здійснено закупівлі на суму 350 тисяч гривень. Натомість Наталія Каменська отримала від держави 1 мільйон 793 тисячі гривень у період 2020-2021 років, причому більше половини цієї суми – 965 тисяч гривень – було витрачено на замовлення сувенірів в рамках саміту "Кримська платформа".
Як тоді писали ЗМІ, їй вдалося продати державі 250 ароматизованих свічок по 820-900 грн за штуку. За 100 брошів ручної роботи довелося викласти 230 тис. грн. (2,3 тис. грн. за штуку). Ще 200 запонок ручної роботи стягнули на 520 тис. грн.
Втім, цей успіх для Наталі Каменської став останнім, оскільки більше у неї держава нічого не купувала, а Марії Гаврилюк дісталося у 2022 році замовлення від Державного управління справами на 22 200 гривень. До речі, 2021 рік став останнім на державній службі і для Олега Уруського, після чого Наталія Каменська вже не опинялася у списку постачальників сувенірної продукції за бюджетні кошти. Такий збіг.