Юридичний портал

В Україні відновлюють космічні пенсії: ініціатива уряду зазнала невдачі, судді активно скасовують "незаконні" обмеження.

Спеціальні пенсіонери по всій Україні активно скасовують обмеження на свої пенсії, які були введені урядом у січні цього року. Було зменшено частину виплат, що перевищує 23,6 тисячі гривень, для тих "особливих" пенсіонерів, які не брали участі в захисті країни під час російської агресії, починаючи з АТО. Ці обмеження дійсно допомогли хоча б частково відновити справедливість і запобігли ситуаціям, коли колишні народні депутати отримують понад 240 тисяч гривень пенсії, а прокурори через суди встановлюють собі пенсії в межах 80-90 тисяч гривень.

Однак повністю справедливість зберегти не вдалось. Поки Мінсоцполітики рахує заощадженні кошти, суди заднім числом скасовують обмеження та змушують повернути недоплачені кошти пенсіонерам. Справа в тому, що обмеження пенсій навіть під час воєнного стану можуть бути запроваджені виключно законом. А не постановою уряду.

У законодавстві, що регулює державний бюджет на 2025 рік, зазначено, що виплата великих пенсій під час воєнного стану здійснюється із застосуванням коефіцієнта, який встановлює уряд. Однак сотні суддів вже ухвалили рішення, визнаючи ці дії незаконними. Уряд не має права самостійно визначати розмір пенсій через постанови, адже це повинно бути чітко прописано в законодавстві.

Детальніше про причини, чому обмежувальні коефіцієнти не дали очікуваних результатів, читайте на сайті OBOZ.UA.

Як зазнала невдачі ініціатива Мінсоцу

На кінець квітня в Україні в судах було винесено понад 1,4 тисячі рішень про скасування коефіцієнтів, які обмежували пенсії на рівні від 23,6 тисячі гривень. Кількість таких рішень зростає щомісяця з вражаючою швидкістю. Якщо в лютому їх було приблизно 260, то за підсумками квітня ця цифра може подвоїтися.

Процес скасування коефіцієнтів для пенсіонерів триває приблизно місяць. Наприклад, позовна заява, подана військовим пенсіонером у справі 340/1876/25 з проханням про скасування коефіцієнтів, була зареєстрована 23 березня. І вже 23 квітня суддя Кіровоградського окружного адміністративного суду Роман Брегей виніс рішення на користь позивача. Важливо зазначити, що судове рішення передбачає перерахунок пенсії не з моменту його ухвалення, а з часу, коли були введені коефіцієнти. Отже, всі кошти, які недоотримали особливі пенсіонери через рішення уряду, повинні бути їм повернуті.

На своїй Facebook-сторінці суддя висловив думку щодо судової практики, опублікувавши пост наступного дня після винесення рішення. Брегей зазначив, що зменшення пенсій можливе, але способи такого обмеження повинні бути чітко визначені законодавчо, а не через розпорядження уряду.

"Суд під моїм головуванням вчергове зробив висновок, що законодавець, ігноруючи ряд правових висновків Конституційного Суду України, прийняв закон, котрий суперечить Конституції України. Мова про делегування Уряду України повноважень стосовно прийняття норми права, яка визначає, наскільки зменшать виплату пенсій багатьом категоріям пенсіонерів. Суд зробив висновок, що у період дії воєнного стану допускається обмеження виплати пенсій, але виключно на підставі закону", - написав суддя. Він також поставив питання, чому постановою не стали обмежувати пенсії суддям.

Серед суддів є і інші позиції. Наприклад, суддя Одеського окружного адміністративного суду Ігор Завальнюк в рішенні по справі 420/5586/25 також скасував пенсійні коефіцієнти. Однак він зазначив, що під час дії воєнного стану взагалі не можна обмежувати виплати, бо це не передбачено Указом президента. Справа в тому, що Конституція дійсно дозволяє під час війни обмежувати права (в тому числі і на соціальне забезпечення).

Однак в Указі президента, яким введено воєнний стан, є чітко перелік тих прав та свобод, які можуть бути тимчасово, під час дії воєнного стану, обмежено. І в цьому переліку не має права на соціальний захист (воно гарантуються ст 46 Конституції).

Суддя постановив: "Таким чином, навіть під час воєнного стану в Україні, що був оголошений Указом № 64/2022, конституційні права та свободи особи, закріплені статтею 46 Конституції України, залишаються недоторканими". Він також додав, що Кабінет Міністрів не має повноважень для зміни системи грошового забезпечення.

Проте врешті-решт, як суддя Завальнюк, так і суддя Брегей задовольнили позови пенсіонерів, які вимагали скасування застосування коефіцієнтів. Це стало звичною практикою серед усіх адміністративних суддів. Видання OBOZ.UA проаналізувало 50 останніх рішень, в яких розглядалися позови пенсіонерів проти Пенсійного фонду України, що стосуються вимог про незменшення їхніх виплат. Цікаво, що всі 50 рішень стосуються військових пенсіонерів, і в кожному з цих випадків коефіцієнти були скасовані.

Справді, суди приймають рішення стосовно кожного пенсіонера індивідуально. Для цього необхідно, щоб сам пенсіонер звернувся до суду з позовною заявою. Можливо, не всі спеціальні пенсіонери вирішать вжити таких заходів. Наприклад, Сергій Ківалов, найбагатший пенсіонер в Україні, виплата якому була знижена з 246 тисяч до 51 тисячі гривень, ще не подав позов до суду.

Проте кількість продовжує зростати. Вже сьогодні можна стверджувати, що впровадження коефіцієнтів виявилося неефективним методом для досягнення справедливого розподілу ресурсів. Представники влади зробили низку помилок. Основне запитання: чому не було закладено ці коефіцієнти в сам закон про Державний бюджет? Чому для цього потрібна окрема постанова уряду, яка, як відомо, може бути визнана суддями недійсною?

Які коментарі щодо обставин у Міністерстві соціальної політики?

У інтерв'ю OBOZ.UA Міністр соціальної політики Оксана Жолнович зазначила, що наразі вони працюють над створенням спільного розуміння з суддями Верховного та Конституційного судів щодо визначення соціальних гарантій. "Пенсійне забезпечення є конституційною гарантією нашої країни. Саме тому суди часто інтерпретують обмеження або зміни в спеціальних пенсіях як порушення цих норм. Варто також зазначити, що спеціальні пенсії суттєво відрізняються від загальних: вони розраховуються за привілейованими формулами. Якщо звичайна пенсія зазвичай становить близько 40% від заробітку особи, то спеціальна може досягати 90% від "брутто" заробітку, без урахування податків," - додала вона.

Жолнович висловлює думку, що механізм перерахунку пенсій для спеціальних пенсіонерів слід розглядати як привілей, а не як соціальну гарантію. Він підкреслює необхідність досягнення висновку щодо доцільності збереження таких практик і їхньої справедливості.

"Є й інша особливість: загальні пенсії обчислюються з фактичного заробітку, який людина отримувала. А у випадку спеціальних - передбачено перерахунок, якщо зростає зарплата на посаді, яку пенсіонер раніше обіймав. Наприклад, чинні військовослужбовці отримують вищі надбавки та зарплати, і деякі колишні військові, які вже на пенсії, вважають, що мають право на її перерахунок за сучасними ставками", - пояснила вона.

Проте введені коефіцієнти фактично не вирішують проблему надмірно високих соціальних пенсій. По-перше, ці зміни не мають жодного відношення до суддів. По-друге, вони були ухвалені таким чином, що майже будь-який суд може скасувати їх застосування за запитом пенсіонера.

Отже, на даний момент соціальна справедливість, анонсована Мінсоцом, все ще перебуває на стадії розробки. Як показує практика, коефіцієнти, що використовуються, мають вкрай низьку ефективність. Можливо, що до кінця року більшість спеціальних пенсіонерів вирішить скасувати їх застосування до себе. У такому разі Пенсійний фонд України буде зобов'язаний виплатити всі заборгованості, які не були сплачені з 1 січня 2025 року через використання, на думку судів, незаконних коефіцієнтів.

Читайте також