Юридичний портал

Зміцнення боротьби з сексуальними домаганнями до жінок в Збройних Силах України: у парламенті очікують на обговорення законопроєкту | УНН

У ВР готуються розглянути законопроєкт №13037 щодо протидії дискримінації та домаганням до жінок у ЗСУ. Він має вдосконалити механізми забезпечення військової дисципліни та рівності.

У Верховній Раді на черзі обговорення законопроєкту №13037, що має на меті боротьбу з дискримінацією за статевою ознакою, гендерною нерівністю та сексуальними домаганнями щодо жінок, які служать у Збройних Силах України. Нещодавно профільний комітет висловив рекомендацію підтримати цей проєкт закону в першому читанні. Інформацію надає УНН, посилаючись на народного депутата, голову партії "Слуга Народу" Олену Шуляк та картку законопроєкту №13037.

"У Верховній Раді чекають на розгляд законопроєкту, мета якого - активніше протидіяти дискримінації за ознаками статі, ґендерній нерівності, а також сексуальним домаганням до жінок, які несуть службу у ЗСУ і сексуальному насильству стосовно них. Наразі подібні випадки - не рідкість", - сказала Шуляк.

За словами представника, мова йде про законопроєкт №13037, який передбачає внесення змін до Дисциплінарного статуту Збройних Сил України та Статуту внутрішньої служби ЗСУ. Ці зміни стосуються питань ґендерної рівності та боротьби з дискримінацією. У документі також пропонується удосконалити механізми підтримки військової дисципліни, а також запобігання і протидії дискримінаційним проявам і сексуальним домаганням.

Вона також повідомила, що, згідно з даними Міністерства оборони, за останні роки кількість жінок у Збройних Силах України зросла до 68 тисяч. На січень 2025 року жінки становлять 20% від загальної кількості кандидатів. Шуляк підкреслила, що жінки займають ключові позиції, такі як командири піхотних підрозділів, снайпери, кулеметниці, гранатометниці та розвідниці. Проте, незважаючи на те, що вони мають зброю, це не захищає їх від упередженого ставлення та прихованого насильства.

"Такі випадки, на превеликий жаль, є. Але жахає і те, що вони непоодинокі, однак правоохоронні органи, які розслідують справи про сексуальне насилля в армії, не ведуть статистичних даних. Утім, за словами громадських та правозахисних організацій, які фіксують звернення на гарячу лінію про випадки сексуального насилля, кількість таких звернень збільшилася. Так, за результатами опитування правозахисної організації "МаршЖінок" з 46 жінок в ЗСУ лише 12 повідомили б про те, що стали свідками вчинення насилля. Серед іншого, жінки бояться засудження і нав'язування ролі "сама винна", - зазначила нардеп.

Відповідно до проєкту закону, планується доповнити статтю 3 закону "Про Дисциплінарний статут Збройних Сил України", що військова дисципліна досягається шляхом: забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, недопущення будь-яких проявів дискримінації, у тому числі за ознакою статі, запобігання та протидії насильству за ознакою статі, сексуальним домаганням, правопорушенням проти статевої свободи та статевої недоторканості.

Також, згідно з документом, військова дисципліна зобов'язує кожного військовослужбовця:

Командир зобов'язаний вжити необхідних дій для затримання підлеглого, якщо той скоїть правопорушення, пов'язане з порушенням статевої свободи і недоторканості.

Також передбачається встановлення того, що підставою для відсторонення військовослужбовця від виконання своїх службових обов'язків виступатимуть дії, які призвели до вчинення або спроби вчинення правопорушення, що посягає на статеву свободу та статеву недоторканність.

Крім того, передбачається, що військовослужбовець, який виявить можливі випадки дискримінації за гендерною ознакою, сексуального домагання або насильства, не може бути звільнений зі служби, примушений до відставки, підданий дисциплінарним стягненням у зв'язку з цим повідомленням або зазнавати інших негативних наслідків чи загроз таких дій.

10 квітня комітет Верховної Ради з питань національної безпеки, оборони та розвідки рекомендував парламенту включити законопроєкт до порядку денного і за результатами розгляду ухвалити його за основу, доручивши комітету доопрацювати його з урахуванням поправок і пропозицій та внести його на розгляд Верховної Ради у другому читанні.

Читайте також