Юридичний портал

Питання відшкодування за землі, які були використані для військових об'єктів під час конфлікту.

Олександр Мінкін - координатор відділу правозахисту Громадської організації "Південна стратегія розвитку".

Конфлікт руйнує родючі території. Чи матиме аграрій або фермер право на компенсацію за понесені збитки – це все ще залишається невирішеним правовим питанням.

встановити адміністративну (позасудову) процедуру для захисту та відновлення прав власників або користувачів земельних ділянок, що були порушені.

Ця процедура не повинна перекладати тягар доведення на заявника. Також заявник не має бути залежним від дій та рішень конкретних уповноважених органів аби мінімізувати випадки зловживання з їх сторони. Це обумовлено і тим, що у заяванка відсутня можливості зафіксувати наявність оборонних споруд на земельній ділянці у зв'язку із військовою таємницею.

Окрім цього, введення податкових пільг стало позитивним кроком для власників та землекористувачів земельних ділянок (земельних часток (паїв)), на яких знаходяться фортифікаційні споруди.

Зокрема, пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України було доповнено підпунктом 69.14. Згідно з цим підпунктом, тимчасово, з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, що настає після року, у якому було припинено або скасовано воєнний чи надзвичайний стан, плата за землю (включаючи земельний податок і орендну плату за ділянки державної та комунальної власності) не нараховується і не сплачується за земельні ділянки (включаючи земельні частки (паї)), розташовані на територіях, де ведуться (або велися) бойові дії, або на територіях, що тимчасово окуповані збройними формуваннями Російської Федерації. Це також стосується земельних ділянок (земельних часток (паїв)), які обласні військові адміністрації визнали забрудненими вибухонебезпечними предметами або такими, на яких розташовані фортифікаційні споруди (перший абзац підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ).

Законом України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно", який набрав чинності 06.05.2023, доповнено порядок справляння плати за землю у період дії воєнного стану в України, а саме не сплачується земельний податок за земельні ділянки, що перебувають у консервації (п.п. 283.1.2 п. 283.1 ст. 283 ПКУ), тобто на яких розташовані військові інженерно-технічні та/або фортифікаційні споруди), на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, що здійснює розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності відповідно до повноважень, визначених ст. 122 ЗКУ, про затвердження робочого проєкту землеустрою щодо консервації земельних ділянок, а також відомостей/даних Державного земельного кадастру.

У цій статті акцентується увага на тому, що держава активно працює над швидким впровадженням процесу вилучення земельних ділянок для будівництва та забезпечення військових інженерних і фортифікаційних об'єктів, при цьому не передбачаючи ефективних механізмів компенсації для їхніх власників чи землекористувачів. Це створює виклик для організацій громадянського суспільства та правозахисних установ, які повинні активно відстоювати і запроваджувати систему компенсацій паралельно з ухваленням законодавчих актів, що стосуються вилучення земель для зазначених цілей.

Читайте також