Юридичний портал

Рік на межі виживання: чому компанія Nissan опинилася на грані банкрутства.

У 2010 році Nissan з'явився на ринку електромобілів з компактним хетчбеком Leaf, ставши одним із перших у цій галузі. Пройшло майже 15 років, і тепер компанія опинилася в ролі аутсайдера на цьому ринку, зазнаючи серйозних труднощів. Що ж призвело до такого становища?

Японська автомобільна компанія Nissan опинилася в серйозній фінансовій та операційній кризі — керівництво прогнозує, що у компанії є лише 12-14 місяців для того, щоб утриматися на плаву. Проте для цього необхідно подолати комплексний "ідеальний шторм" викликів: зниження обсягів продажів, безпрецедентне зростання боргових зобов'язань і посилення конкуренції на глобальному ринку.

Хоча керівники концерну вживають радикальних заходів зі скорочення витрат для стабілізації, учасники ринку сумніваються, чи буде достатньо цих зусиль.

Що стало основною причиною кризи? Експерти одноголосно зазначають, що Nissan, подібно до інших японських велетнів Toyota та Honda, несподівано зіткнувся з раптовим відходом від двигунів внутрішнього згоряння (ДВЗ) та стрімким зростанням китайських компаній у сфері електромобілів.

Тріо Toyota-Honda-Nissan зосереджувалося на розвитку автомобілів з ДВЗ та гібридних моделей. На початку це призвело до збільшення обсягів продажів у США, проте зараз ці автовиробники значно відстали від Tesla та китайських компаній у сегменті електромобілів.

Чому Nissan опинився на краю фінансового колапсу? Хто може стати його порятунком, і чому ці амбіції можуть зазнати невдачі у разі перемоги Трампа на американських виборах?

Успіх моделі Leaf у 2010 році дав змогу керівництву компанії відчути спокій. Вони були переконані, що ринок електромобілів буде еволюціонувати поступово, тому вирішили зосередитися на повільному, але впевненому розвитку бензиново-електричних гібридів.

Відтоді на ринку чистих електрокарів Nissan майже безнадійно відстав від Tesla, Toyota та китайського BYD, продавши у 2023 році лише 130 тис. таких авто. Для порівняння продажі Tesla сягнули 1,81 млн.

Генеральний директор Nissan Макото Усіда зізнався, що компанія не змогла передбачити стрімке зростання популярності гібридних та електричних автомобілів. "Ми вважали, що в якийсь момент зможемо без труднощів перейти від гібридів до повністю електричних моделей. Але, як виявилося, ця стратегія виявилася невірною", - поділився думками один із колишніх керівників компанії.

У 2024 році загальні світові продажі компанії Nissan знизилися на 3,8%, а в Китаї, одному з найважливіших ринків для бренду, спостерігалось суттєве падіння на 14%.

Щоб запобігти падінню, у листопаді 2024 року концерн представив сміливу стратегію, спрямовану на скорочення витрат на 2,6 мільярда доларів. Цей план передбачає звільнення 9 тисяч співробітників та зменшення глобальних виробничих потужностей на 20%.

"Ми маємо 25 виробничих ліній по всьому світу. Наш план полягає в тому, щоб зменшити їх операційну потужність на 20%, регулюючи при цьому швидкість роботи, тим самим підвищуючи ефективність", - пояснив віцепрезидент Nissan Хідеюкі Сакамото.

Але таке скорочення, хоч і вважається важливим для виживання, несе значні ризики: зменшення виробничих потужностей може ще більше обмежити здатність Nissan конкурувати з Toyota та китайськими гігантами. Водночас на ринку побоюються - такі зусилля можуть виявитись замалими і запізнілими, щоб запобігти краху.

На фоні незадовільних фінансових результатів зростає і боргове навантаження компанії. Прогнозується, що до 2026 року заборгованість Nissan досягне рекордних 5,6 млрд доларів. Це ставить під тиск керівництво - генеральний директор Усіда вирішив зменшити свою зарплату на половину, а фінансовий директор Стівен Ма взагалі залишає свою посаду.

Майбутнє Nissan тепер визначатиметься тим, наскільки ефективно компанія зможе реагувати на швидкі зміни в ринкових умовах. Для відновлення їй знадобляться рішучі кроки, стратегічні партнерства та підтримка з боку держави.

Аналітики прогнозують, що найближчі місяці стануть вирішальними – або Nissan знайде спосіб відновити свою позицію, або ж їхня історія перетвориться на урок невдачі для глобальної автомобільної індустрії.

На тлі новин про потенційний крах Nissan світові медіа згадують скандал 2018-2019 років із тодішнім керівником концерну, французом Карлосом Гоном, якого японська прокуратура звинуватила у фінансових махінаціях, створенні кримінальних схем і привласненні коштів компанії.

Тоді Гон самостійно прибув до прокуратури в Токіо, де його затримали. Пізніше він отримав можливість вийти під заставу у розмірі 9 мільйонів доларів, але з жорсткими умовами домашнього арешту.

З огляду на ймовірність тривалої судової тяганини в Японії, де відсоток обвинувальних вироків досягає 99%, колишній керівник Nissan ухвалив рішення втекти до свого рідного Лівану. 30 грудня 2019 року, змінивши свій вигляд на звичайний — джинси та кросівки, він непомітно залишив вулиці Токіо.

Невдовзі його таємно вивезли з Японії в коробці для музичних інструментів, а далі — приватними літаками, оминаючи прикордонні і митні перевірки, доставили через Стамбул до Лівану. Туди він в'їхав, використовуючи свій французький паспорт.

"Мій план полягав у тому, що я не можу дозволити собі, щоб хтось побачив моє обличчя, тому мені потрібно було знайти укриття. Єдиний спосіб залишитись непоміченим - це заховатися в коробці або в багажі, щоб ніхто не зміг мене впізнати. Я вирішив, що найкраще підійде велика коробка, в якій зазвичай зберігаються музичні інструменти, адже в цей період у Японії відбувалося безліч концертів", - згадав пізніше Гон.

Він, звичайно ж, заперечує всі висунуті проти нього звинувачення. "Я зараз у Лівані і більше не хочу бути жертвою японської системи, де правосуддя є фальшивим, а винуватість визначена заздалегідь, де панує дискримінація та порушуються основні права людини. Я не втік від правосуддя - я вирвався з обіймів несправедливості та політичного тиску," - сказав він одразу після свого втечі.

Колишній керівник Nissan нині проживає в Лівані. Це не тільки його рідна земля, а й державa, що не уклала угоду про екстрадицію з Японією.

Виробничі та фінансові труднощі компанії Nissan ускладнюються нестабільністю її тривалого альянсу з Renault і Mitsubishi. Це стратегічне партнерство, засноване у 1999 році, стало порятунком для Nissan у період банкрутства і відіграло ключову роль у розширенні її присутності в Японії, Сполучених Штатах та Європі.

Проте ці зв'язки зазнавали труднощів через нерівномірний розподіл акцій і голосувальних прав: протягом тривалого часу Renault мав 43% акцій з правом голосу в Nissan, тоді як японська компанія володіла 15% акцій без голосових прав у Renault, що надавало французам можливість контролю.

Але у 2023 році на тлі кризи у партнерів Renault зменшила свою частку з правом голосу в Nissan до 15%, японці ж тепер можуть голосувати своїми 15% в Renault. Французи зараз розглядають можливість подальшого зниження своєї частки в Nissan.

Не виключено, що у такому разі Nissan доведеться звернутися за державною допомогою до Японії або США, щоб залишитися платоспроможним.

У відповідності до своєї стратегії залучення інвестицій, у листопаді 2024 року компанія Nissan знизила свою частку в Mitsubishi Motors до 24%, реалізувавши 10% акцій. Це дозволить Nissan заощадити 3 мільярди доларів, скоротивши кількість робочих місць та обсяги виробництва. У свою чергу, Mitsubishi ставить собі за мету підвищити свою автономію та адаптувати свою стратегічну програму розвитку.

Оскільки розпад колись потужного альянсу Renault-Nissan-Mitsubishi виглядає неминучим, компанія Nissan розпочала пошуки нового стабільного та довгострокового інвестора - це може бути страхова компанія або банк, які зможуть підтримати її під час періоду трансформації.

Топменеджери компанії підкреслюють критичність теперішньої ситуації. "У нас залишилося 12-14 місяців, щоб зберегти компанію", - зізнався один з керівників у розмові з FT.

На фоні розриву співпраці з Renault, Honda може стати рятівним колом: обидві компанії вже займаються спільною розробкою електромобілів та програмного забезпечення.

У Nissan не відкидають можливості, що Honda може придбати частину акцій Renault, які остання, за чутками, готова продати. Наразі аналізуються "всі можливі варіанти". "Це буде справді непростий процес. Врешті-решт, необхідно, щоб Японія та США приносили прибуток," - зазначив високопосадовець, який перебуває близько до Nissan.

Після того, як компанія упустила можливість скористатися останнім зростанням попиту на гібриди в США, концерн готується до серії важливих запусків нових моделей у найближчому майбутньому. Стратегія Arc включає, зокрема, збільшення обсягів продажів компактного електромобіля Micra та кросовера Ariya.

Нещодавно обраний президент США Дональд Трамп планує ввести 25% мито на всі імпортні товари з Канади та Мексики відразу після своєї інавгурації. Під час своєї виборчої кампанії він навіть пропонував ідею встановлення 200% мит на автомобілі, що імпортуються з Мексики, країни, яка постачає понад 2,3 мільйона автомобілів на рік до Сполучених Штатів.

Потенційне запровадження нових мит не означатиме автоматичного підвищення цін на автомобілі, проте, як підкреслює Business Insider, у виробників мало можливостей покрити зростаючі витрати, не переклавши їх на покупців.

Експерти впевнені, що введення нових мит на торгівлю з Мексикою може мати руйнівні наслідки для автомобільної галузі США. Особливо постраждає японський виробник Nissan, який володіє чотирма заводами в Мексиці. У жовтні кожен четвертий автомобіль цього бренду був виготовлений саме на мексиканських потужностях.

Крім того, у 2023 році виробництво автомобілів зазнало суттєвого зниження на всіх ключових ринках компанії, за винятком Мексики, де спостерігається підвищення на 10% у порівнянні з попереднім роком.

Читайте також