ТЦК повинні бути ліквідовані: експерт пояснює, як трансформувати військові комісаріати в сучасні офіси.
Прозорість у процесах і шанування людей повинні стати основними принципами реформування системи ТЦК.
Лише повне перезавантаження розв'яже проблемну ситуацію з ТЦК та СП. Точкові зміни ефекту не матимуть. На цьому в інтерв'ю "Телеграфу" наголосив науковець і громадський діяч Микола Журавльов - розробник нової моделі органів військового місцевого управління. Вона передбачає підпорядкування напряму оборонному відомству, іншу назву, структуру та підходи у роботі з орієнтиром на натівські стандарти.
Стара модель роботи та недостатньо підготовлений персонал.
- В публічному просторі переважно або емоційні історії про бусифікацію від пересічних громадян, або заяви політиків та нардепів, що це неприпустимо. Голосів науковців не чутно. Знаю, що традиційно перед тим як пропонувати щось змінювати вони ретельно аналізують предмет. Проводили дослідження і ви, які ключові проблеми в роботі ТЦК можете на підставі цього виділити?
По-перше, наразі ще існує паперовий облік. Крім того, має місце дублювання баз даних, таких як державний реєстр виборців і система "Оберіг", інформацію з яких використовують у діяльності ТЦК. Це створює плутанину та негативно впливає на ефективність роботи системи.
По-друге, важливим є ставлення тих посадових осіб, які мають повноваження здійснювати мобілізаційні заходи, до населення України. Їхня неповага та примусові дії викликають у людей почуття страху, сприяючи виникненню різноманітних конфліктів та безладу. По-третє, прийняття непопулярних рішень також сприяє загостренню ситуації. Наприклад, переадресація скарг, що надходять від громадян щодо дій представників терцентрів, до Офісу Президента або Уповноваженого Верховної Ради з прав людини, є абсолютно недопустимою, адже ці установи саме ті, де мали місце порушення. Такі практики неприпустимі.
Наступний аспект стосується офіційного підходу до соціальної підтримки сімей загиблих військовослужбовців. Це неприйнятно, що людина, яка віддала своє життя заради захисту батьківщини, а її рідні — батьки, дружина чи діти — стикаються з проблемами отримання законних виплат через втрачені документи. Іншим важливим чинником, який суттєво впливає на сприйняття суспільством мобілізаційних процесів, є корупція. Зокрема, колишній спікер Верховної Ради Дмитро Разумков зазначив, що тіньовий обіг фінансів в системі ТЦК може досягати 2 мільярдів доларів на рік!
- Йдеться, я так розумію, про хабарі за уникнення від мобілізації? Які є ще варіанти?
- Так, це плата за ухвалення рішень законних та незаконних. Наприклад, за зняття з розшуку. Якщо він адміністративний, то це робиться на загальних підставах - відвідання ТЦК, пояснення, чому не з'явився за викликом, оновлення даних в Єдиному реєстрі призовників і зняття відповідної позначки в системі. Але за це можуть вимагати кошти працівники терцентрів. Так само як за ухвалення рішень ВЛК про непридатність до служби й зняття з військового обліку. Згадайте історією з Тетяною Крупою - головою центру медико-соціальних експертиз Хмельницької області, яку піймали на хабарі. В країні, в якій триває повномасштабна війна, це можна розцінювати як диверсію.
Серед проблемних "точок" також в цілому застаріла система підходів до роботи, започаткована у військкоматах, що продовжила існування в ТЦК та СП. А також те, що окремі представники керівного складу армії не сприймають інновації, бо не знають, як їх запроваджувати. По-новому працювати не можуть, а це тягне за собою зневагу українського суспільства до військовослужбовців і до військової форми. Що своєю чергою підриває процеси мобілізації й оборони в Україні.
Ось основні проблеми, які вибивають нас із звичного ритму. Додатково, слід зазначити, що в терцентрях працюють непідготовлені фахівці з низькими морально-психологічними характеристиками.
Цифрові технології та віддалені рішення для оптимізації процесів.
Останнім часом спостерігається безліч різноманітних ініціатив, спрямованих на поліпшення ситуації. Вони включають в себе підвищення заробітних плат для працівників ТЦК як метод боротьби з корупцією, а також залучення до роботи виключно осіб з бойовим досвідом у контексті зміни структури чи назви організації. Чи можуть такі конкретні зміни принести позитивні результати?
- Ви як раз порушуєте питання чутливі для суспільства. Почнемо зі зміни назви. Вона однозначно потрібна, бо абревіатура ТЦК викликає у людей ненависть. Так само як і необхідно провести перепорядкування. Лунає багато ідей, за ким має бути контроль - оперативним командуванням, командуванням Сухопутних військ, або Генштабом ЗСУ. На мій погляд, як науковця, на чолі вертикалі має перебувати Міноборони. Це стратегічний рівень разом з Департаментом оборонної підтримки. Далі в областях мають бути створені Управління оборонної підтримки, в містах/районах - центри військового сервісу, в громадах - офіси військового сервісу.
- Як при цьому зміняться принципи роботи в межах цієї нової структури?
Необхідно впровадити J-структуру відповідно до стандартів НАТО, що передбачає ефективну координацію між підрозділами та взаємозамінність кадрів. Наша інноваційна модель була представлена на міжнародному форумі "Україна - стратегічний партнер НАТО та ЄС в умовах глобальної кризи", де ми мали честь спілкуватися з 15 військовими аташе з різних країн. Вони високо оцінили нашу роботу. Зокрема, представники Польщі, Словаччини, Чехії, Румунії та Угорщини отримали матеріали для подальшого вивчення та потенційного застосування, оскільки в цих країнах активно діє рекрутингова система. Сучасні виклики вимагають наявності мобілізаційних ресурсів та вмілого їх використання.
Чи можливо для України перейти від мобілізації до рекрутменту або суттєво підвищити його роль у сучасних умовах?
- Це недоречно, тому що на сьогодні залучення до війська на добровільних засадах не буде відігравати тої ролі, як на початку повномасштабного вторгнення. Патріотично налаштовані люди, які хотіли стати на захист, вже це зробили й служать в ЗСУ.
Отже, важливо зосередитися на відновленні довіри до тих інституцій, які відповідатимуть за комплектування військових підрозділів.
Якими способами можна змінити ситуацію та вплинути на ставлення до ТЦК або його можливих наступників?
У тому числі завдяки впровадженню цифрових технологій, щоб зменшити контакт між громадянами та посадовцями військово-місцевого управління. Це означає, що рішення повинні ухвалюватися без безпосереднього "втручання" керівників, автоматично, спираючись на дані, які є в державних інформаційних системах.
Коли ми перейдемо до офісів військового сервісу замість ТЦК, чи зміниться структура та назва, а також методи роботи?
Будуть визначені конкретні послуги та документи, які надаватимуть Центри військового сервісу, що замінять ТЦК, а також терміни обробки заявок в залежності від їхньої складності. Наприклад, якщо необхідно отримати матеріали з Галузевого архіву Міністерства оборони (це можуть бути документи, що підтверджують проходження військової служби, військово-облікову спеціальність, звання тощо - прим. авт.), то на це буде відведено до 10 днів.
Для реалізації сервісних послуг буде створено "єдине вікно", що забезпечить цифровий військовий облік та усуне бар'єри між заявниками та представниками відповідних органів. Наприклад, якщо особа має право на відстрочку від призову під час мобілізації, вона може подати документи через "єдине вікно" або в електронному військовому кабінеті. Штучний інтелект, що матиме доступ до всіх необхідних баз даних, включаючи нормативно-правові акти, обробляє заявки та приймає рішення. У разі наявності підстав, відстрочка буде надана автоматично, що усуває потребу в чергах та довгих очікуваннях. Інформація про рішення надходитиме до громадян через мобільний додаток або у вигляді смс-повідомлень. Також вони будуть проінформовані про готовність документів, які можна буде отримати в "єдиному вікні".
Задля гарного результату потрібно шукати кошти на армію
З питаннями щодо відстрочок і документообігу все ясно, але як саме планується залучати людей до військової служби? Чи планується розповсюдження повісток після реалізації реформи?
- Це мобілізаційні заходи, від яких ми маємо поступово відходити. Комплектування ЗСУ має відбуватися за рахунок контрактників, цільового розгортання підрозділів резервістів тощо. Для цього, однозначно, необхідно підвищувати розміри грошового забезпечення, покращувати імідж військової служби у суспільстві, а також створювати програми підтримки членів родини військових. І таким чином виходити зі складної ситуації, яку маємо на сьогодні.
Але це стикається з проблемою фінансування, якого завжди не вистачає.
На сьогоднішній день, за неофіційними даними, близько 1,5 мільйона людей уникнули військової служби в рамках мобілізації. При цьому спостерігається приблизно 290 тисяч випадків самовільного залишення військових частин. Як можна пояснити ці цифри? Я вважаю, що основною причиною є недостатня ефективність організації мобілізаційних процесів.
От вам і відповідь на питання: якщо ми не знайдемо кошти на армію, гарного результату ми не матимемо.
Які існують можливості для вирішення проблеми СЗЧ? З'являються ідеї про те, щоб підвищити відповідальність за неї. Чи буде це ефективним?
- Стаття 407 Кримінального кодексу й так передбачає тривалі терміни ув'язнення - від 5 до 10 років. Наразі люди не бояться відповідальності, бо розуміють, нереально розглянути всі справи, винести вироки й знайти скільки місць в тюрмах. Крім того, є військові, які пройшли пекельні бої, мають порушення психічного здоров'я, тож потребують допомоги, а не покарання. З іншого боку розуміємо, до яких наслідків явище СЗЧ може призвести в перспективі. Люди не матимуть можливості працювати, натомість потребуватимуть засобів для існування, а це прямий шлях до сплеску злочинності.
Ми повинні активно взаємодіяти із суспільством і прагнути створити складні умови для тих, хто уникає мобілізаційної служби. Це може включати запровадження законодавчих обмежень, наприклад, щодо ведення певних видів бізнесу. Проте до цього питання слід підходити з уявою, не перевищуючи межі розумного.
Загалом комплекс кроків, серед яких і реформування ТЦК, в перспективі має забезпечити ротацію війська. Люди мають йти служити на певний період, набувати військового досвіду, повертатися додому і зараховувались до резерву. Тільки таким чином ми можемо добитися створення боєздатної країни.
- Як швидко може бути запроваджена нова система і що для цього потрібно?
По-перше, це рішення політичного характеру, ухвалене Офісом Президента. Наступним етапом стане формування робочої групи, до складу якої увійдуть представники Міністерства оборони, інших силових структур та науковці. Далі планується впровадження нової моделі в рамках двох областей, наприклад, Чернігівської та Закарпатської. У процесі реалізації будуть виявлені недоліки, які потрібно буде усунути. Приблизно через рік, на мою думку, отриманий досвід можна буде адаптувати для всіх регіонів.
Плюс потрібно внести зміни до нормативно-правових актів, аби конституційні права, честь і гідність військовослужбовців були захищені. На другому місці - забезпечення відповідного фінансового забезпечення та підтримки родин.
Як зазначав "Телеграф", депутати вважають, що в умовах воєнного стану від мобілізації не можна відмовитися, навіть з впровадженням нового формату контрактів.