Юридичний портал

ТЦК порушує права людини: куди звертатися зі скаргами

В Україні необхідно створити ефективну гарячу лінію для питань мобілізації та обліку військовозобов'язаних, але така служба наразі не функціонує. Жоден з номерів, які анонсували Сухопутні війська для надання підтримки громадянам та можливості подати скарги на дії територіальних центрів комплектування, не відповідає. Видання "Фокус" дізналося, куди можна звертатися, якщо військові комісари порушують права громадян.

Бусифікація відбувається в Україні щодня. Хтось це називає боротьбою з ухилянтами, але закон не передбачає заштовхувати силою людину в бус, якщо не оновлені дані в ТЦК.

Законний процес мобілізації має проходити наступним чином: військовозобов'язаний отримує повістку для оновлення своїх даних, після чого проходить медичну комісію. Лише після цього йому видають нову повістку. Мобілізація, яка здійснюється «з вулиці» без проходження медико-лікарської комісії, не є законною, підкреслив ветеран російсько-української війни та адвокат Масі Найєм.

"Я не пам'ятаю норму закону, яка б дозволяла поліцейському, представнику державної влади торкатися взагалі мене. Тільки той випадок, коли я починаю певне правопорушення і таким чином мене зупиняють", -- розповідав Найєм.

Працівникам ТЦК байдуже на якість призовників, їм головне набрати відповідну кількість. І якби прибрали кількісний показник і оцінювали показник мобілізації за якістю, то ТЦК не намагалися б мобілізувати людей насильницьки, вважає Найєм.

Але українці стикаються с попущенням норми закону навіть коли добровільно з'являються в ТЦК для оновлення даних або при проходженні ВЛК.

В редакцію Фокус звернувся киянин, які зараз проходить ВЛК. В 2017 році він встав на облік в Святошинський РТЦК та СП і отримав категорію обмежено придатного за статтею 30 -- у чоловіка поганий зір, мінус 9 та ще й астигматизм. Пісня оновлення даних, отримав повістку на проходження ВЛК. За його словами, лікар-окуліст з комісії, після надання відповідних медичних документів, поставив в його обхідному листі -- 30Б (категорія Б -- придатні до служби у військових частинах забезпечення, ТЦК та СП, ВВНЗ, навчальних центрах, закладах (установах), медичних підрозділах, підрозділах логістики, зв'язку, оперативного забезпечення, охорони -- ред.). Але головний лікар ВЛК відмовилась підписувати обхідний лист і погоджувати цю категорію. За словами чоловіка, вона вибірково дивилась меддокументи які він надав, і наполягала на тому, що його стан зору не є підставою для категорії Б.

Чоловік звернувся до головного лікаря ТЦК, оскільки проходив військово-лікарську комісію в лікарні, але в Святошинському РТЦК також проводять ВЛК на території комісаріату. Тут йому знову відмовили, оскільки представники комісії не повірили, що його зір насправді настільки поганий. Коли чоловік попросив знайти його архівну справу за 2017 рік, щоб підтвердити, що у нього була стаття 30Б, головний лікар лише відповів: "Тобі треба, ти й шукай свою справу".

Киянин поділився з Фокусом, що намагався зв'язатися з "гарячою лінією" для подання скарги на ТЦК, яку представили Сухопутні війська, але всі його зусилля додзвонитися виявилися безрезультатними.

"Громадяни можуть проконсультуватися щодо своїх прав та обов'язків під час мобілізації, а також звернутися у випадку проблем та наявності скарг на роботу ТЦК та СП", -- таке повідомлення опубліковано на сторінці командування Сухопутних військ від 12 листопада.

Відповідно до їхньої інформації, в період з 4 по 10 листопада спеціалісти гарячої лінії з питань мобілізації та обліку військовозобов'язаних, а також Call-центру командування Сухопутних військ, обробили 258 запитів від українських громадян, більшість з яких були вирішені в телефонному режимі. Серед усіх звернень 133 не мали відношення до діяльності ТЦК, а чотири з них були перенаправлені до Національної поліції.

Однак, насправді гаряча лінія виявилася неефективною. Кореспондент Фокусу протягом тридцяти хвилин намагався зв'язатися за номером, зазначеним на сайті, але після тривалих сигналів дзвінок миттєво переривався.

Крім того, Сухопутні війська поширювали інформацію про специфічні контактні номери в регіонах.

У кожному ОТЦК та СП за зазначеними телефонами можна отримати консультації для цивільних осіб, військових та їх родин, зокрема з питань соціальної підтримки, -- йдеться в повідомленні.

Проте жоден з номерів не реагує – або немає відповіді, або повідомлення про "недійсний номер".

Фокус намагався розібратися, чому механізм підтримки громадян не виконує своїх функцій. У Генеральному штабі зазначили, що цими питаннями повинно займатися Міністерство оборони, а в МО порадили звертатися безпосередньо до Сухопутних військ. І тут нас чекала несподіванка – вказаний контактний номер виявився недоступним.

Адвокат і партнер юридичної фірми "Кравець і партнери" Ростислав Кравець поділився з виданням Фокус інформацією про можливість подання скарги на дії територіальних центрів комплектування, які порушують права людини. За його словами, таку скаргу можна адресувати Міністерству оборони, Вищій раді правосуддя або Державному бюро розслідувань.

"На жаль, скарги на перевищення повноважень і зловживання з боку представників ТЦК залишаються без належної реакції з боку органів, що мають контролювати і стримувати їх дії, як це демонструє практика. Сусіди, які стали жертвами насильства або незаконного затримання (з боку представників ТЦК, -- ред.), звертаються до Національної поліції, Державного бюро розслідувань, Вищої ради правосуддя, але всі лише перекладають відповідальність один на одного, і жоден з них не бажає докладно вивчати ситуацію", -- зазначив Кравець.

На його думку, в Україні існує чимало судових рішень, що підтверджують перевищення повноважень працівниками ТЦК у питаннях незаконної мобілізації та накладення штрафів. Проте він не спостерігав, щоб Державне бюро розслідувань чи Вища рада правосуддя виступали ініціаторами розслідувань на предмет притягнення до адміністративної відповідальності тих посадових осіб військових комісаріатів, які порушили свої повноваження згідно з рішеннями судів.

Кравець звернув увагу на те, що в даний момент працівники ТЦК, які порушують закон, не отримують покарання. Це безкарність має серйозні наслідки — в соціальних мережах з'являються відео з неправомірними діями військових комісарів з усієї України.

Єдина дійсно ефективна "гаряча лінія" для питань Міністерства оборони України — це 1512. Оператор зазначив кореспондентові Фокусу, що існує безкоштовна юридична допомога для військовозобов'язаних за номером 0800213103. Юристи готові надати консультації щодо дій, пов'язаних із призовом, а також підказати, як правильно оскаржити рішення військово-лікарської комісії. Проте вони не займаються оформленням скарг на територіальні центри комплектування. Як стало відомо, в Україні фактично ніхто не несе відповідальності за дії військових комісарів, які грубо порушують закони та права громадян.

Нагадаємо, 13 листопада український військовослужбовець Данило Яковлев висловив думку для Фокусу про необхідність реформування ТЦК. Він підкреслив, що Україні слід зосередитися на рекрутингу, а не на бюрократизації процесів.

У той же день політик, активіст, автор та засновник батальйону "Братство" Дмитро Корчинський висловив думку, що ТЦК та СП являють собою найефективніший механізм для підсилення ЗСУ, незважаючи на наявні недоліки в їхній роботі. Він підкреслив, що ліквідація цих структур може негативно вплинути на темпи мобілізації в Україні.

Читайте також