У російських "Шахедах" виявлено українські SIM-картки. Чи планують їх реалізовувати за паспортом і чому це викликає занепокоєння у Верховній Раді?

Чи існують технологічні рішення проблеми, крім заборони на продаж SIM-карток без верифікації особи
Ворог продовжує нарощувати випуск ударних безпілотників та готується до масштабних атак, під час яких планується задіяти сотні, а можливо, й тисячі дронів одночасно. Деякі з цих безпілотників використовують українські SIM-картки для навігаційних цілей та передачі даних. Незважаючи на численні попередження з боку військових, в Україні досі не введено ані обов'язкову верифікацію абонентів, ані інші ефективні заходи для вирішення цієї проблеми.
Журналісти видання "Телеграф" звернулися до Верховної Ради з запитанням: чому ми досі надаємо можливість ворогу "спостерігати" за нами через наші мобільні мережі, і чи в змозі Україна закрити цей технологічний шлях?
Не секрет, що російські військові встановлюють на ударні безпілотники SIM-картки українських мобільних операторів. За даними британської розвідки, така тактика використовується щонайменше з кінця 2023 року -- саме тоді вперше публічно повідомили про виявлення 4G-модемів у збитих дронах. У одному зі звітів Інституту вивчення війни (ISW) згадувався дрон "Шахед", у якому знайшли батарею, модем і SIM-карту "Київстару".
За словами Джека Вотлінга, старшого наукового співробітника британського аналітичного центру Royal United Services Institute, використання українських SIM-карток у дронах Shahed-136 російськими військовими має стратегічне підґрунтя. Ці картки дозволяють безпілотникам отримувати сигнал від мобільних базових станцій, що забезпечує їм дешеву альтернативну навігаційну систему, яка підвищує точність орієнтування в просторі. Завдяки цьому, під час польоту дрон здатний в реальному часі передавати телеметричні дані, включаючи свої координати та момент, коли він був знищений. Таким чином, російські війська не лише отримують можливість контролювати маршрут дронів, але й можуть коригувати їх завдання у процесі виконання місії або навіть брати під ручне управління.
Для захисту від українських дальнобійних дронів російські сили активно застосовують вертолітну авіацію, системи радіоелектронної боротьби та традиційні засоби протиповітряної оборони. Однак, ще одним важливим заходом стали масштабні обмеження у функціонуванні мобільних мереж. У Росії SIM-картки продають виключно за паспортами (це вже тривалий час), введено контроль за використанням інтернет-трафіку, а під час наших атак мобільний інтернет іноді зовсім відключають.
А що ж відбувається у нас? В Україні SIM-картки все ще доступні для покупки без жодних обмежень чи перевірок. Навіть на відомих платформах, як-от OLX, їх можна придбати безпосередньо та без суворої ідентифікації покупця. Це суттєво полегшує завдання для ворога.
Мобільний оператор має можливість деактивувати наші SIM-картки на території Росії або налаштувати систему так, щоб картка автоматично відключалася, якщо пристрій, в якому вона використовується, перевищує швидкість у 190 км/год. Таку пропозицію висловив один із користувачів соцмереж як спосіб боротьби з ворожими безпілотниками.
У бесіді з "Телеграфом" IT-експерт, що вирішив залишитися неназваним, зазначає, що оператори дійсно мають можливість відстежувати місцезнаходження SIM-карт, але з певними умовами.
-- Відстежити ті SIM-картки, які перебувають на території України, нескладно. Проте ті, що активуються тільки після перетину кордону з Росією, відстежити набагато складніше -- вони "засвічуються" лише тоді, коли потрапляють у зону покриття наших мереж, -- каже експерт.
Отже, якщо поблизу є щонайменше три вежі стільникового зв'язку, оператор здатен визначити місцезнаходження з точністю до одного кілометра. Використовуючи спеціалізовані пеленгатори (прилади для вимірювання сили сигналу), можна значно звузити область пошуку.
Якщо пристрій часто і раптово переходить між вежами, це може свідчити про його високу швидкість руху, наприклад, під час польоту. Теоретично, такі SIM-картки можна буде оперативно заблокувати, — зазначає IT-фахівець.
За його словами, можна навіть тимчасово відключати мобільні вежі під час великих повітряних тривог. Але уявіть: вся країна без зв'язку. Це нереально. Тому до таких крайнощів навряд будуть вдаватися. Це більше питання не технологій, а політичної волі. За бажання операторів і при вказівці з боку від держави -- усе можна впровадити досить швидко, підсумовує експерт з програмування.
Незважаючи на різні способи блокування цих карток, основною проблемою залишається можливість безперешкодного продажу SIM-карт без перевірки особи. На сьогодні жоден закон в Україні не вимагає обов'язкової ідентифікації під час придбання телефонного номера.
Хоча це питання вже порушувалося на рівні всієї країни. Наприклад, у 2017 році Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації розробила поправки до законодавства, що вимагали обов'язкової ідентифікації всіх мобільних абонентів, як контрактних, так і тих, хто користується передплаченими тарифами. Цей захід був ініційований у рамках реалізації рішення Комітету з кібербезпеки при Раді національної безпеки та оборони. Держава обґрунтовувала свої дії серйозними аргументами: необхідністю посилення боротьби з кібер- та фінансовими злочинами, а також підвищенням ефективності у виявленні терористичних загроз.
Але ініціатива зіткнулася з опором з боку телеком-операторів. У компанії Vodafone, зокрема, попереджали, що навіть за ідеального сценарію на запуск системи електронної реєстрації знадобиться щонайменше рік. А для повної ідентифікації всіх абонентів -- орієнтовно два. Прессекретарка компанії Вікторія Павловська наголошувала: запропонованих шість місяців для старту недостатньо. Вона також застерігала, що значна частина абонентів ризикує залишитися без зв'язку, якщо не встигне пройти процедуру вчасно.
У "Київстарі", найбільшому операторі мобільного зв'язку в Україні з понад 23 мільйонами абонентів, також вважали швидкий перехід на обов'язкову реєстрацію нереалістичним. Радник з регуляторних питань компанії Максим Савченко пояснював, що мобільний ринок країни роками розвивався переважно у форматі prepaid -- безконтрактного обслуговування, яке не вимагає ідентифікації користувача.
На його думку, швидка зміна правил, перш за все, створить труднощі для жителів маленьких населених пунктів, адже там відсутні офіси мобільних операторів.
У січні 2022 року набув чинності Закон України "Про електронні комунікації", який регламентує ідентифікацію абонентів при відновленні електронних ідентифікаційних засобів -- таких як SIM-карта, eSIM, роутер тощо.
Ці зміни не зробили обов'язковою загальну ідентифікацію всіх абонентів, але запровадили правило, що в разі втрати SIM-картки її не можна відновити анонімно. Абонент, який користувався SIM-картою без прив'язки до своїх документів, у разі її втрати не зможе її поновити без того, щоб надати свої ПІБ, номер паспорта, ідентифікаційний код тощо.
У середу, 28 травня, нардеп, заступник голови комітету Верховної Ради України з питань цифрової трансформації та голова підкомітету з кібербезпеки Олександр Федієнко ("Слуга народу") знову нагадав про проблему, яка, попри її критичність, досі не зрушила з місця. Він зазначив, що ще торік, ініціював нараду з представниками мобільних операторів. Тоді, за його словами, мова йшла про те, як протидіяти використанню українських SIM-карт у ворожих дронах Shahed. Обговорювали, зокрема, можливість і механізми локалізації таких карток та їхнього оперативного блокування під час використання у безпілотниках російської армії.
"Щодо перехоплення ініціативи та впровадження новаторських рішень, ми завжди на один крок попереду. Проте, коли йдеться про реалізацію та масштабування, ми часто поступаємося нашому супротивнику," - підкреслив він.
Щоб дізнатися остаточну думку законодавців стосовно потенційних обмежень, ми зв'язалися з депутатами.
Олександр Федієнко, відповідаючи на запитання "Телеграфу" щодо можливості погодження мобільними операторами нових умов продажу SIM-карт, підкреслив, що в Україні триває активна війна.
"Парламент уже ухвалював, можливо, непопулярні, але необхідні рішення -- зокрема обмежував певні конституційні права громадян, наприклад, заборону на зйомку й поширення фотографій прильотів. Це -- відповідь на ваше питання про готовність операторів. Якщо буде потрібно для безпеки держави, оператори виконуватимуть рішення, ухвалені парламентом", -- впевнений Федієнко.
Він підкреслив, що наразі не йдеться про термінове прийняття закону: "Проте завтра (29 травня. -- Ред.) у рамках комітету з питань національної безпеки я організую робочу групу. Минулого року ми вже формували подібну групу, і тепер маємо знову розглянути ситуацію. У роботі братимуть участь мобільні оператори, представники правоохоронних органів, а також технічні експерти. Головна мета -- розробити рішення, які могли б бути втілені навіть без змін у законодавстві, наприклад, через регуляторні настанови або рекомендації".
За словами народного депутата, у разі відсутності гнучкості з боку операторів, існує ймовірність, що Верховна Рада розгляне можливість внесення поправок до Закону України "Про електронні комунікації".
На сьогоднішній день не було зареєстровано жодного з цих законопроєктів. Мої зауваження стосувалися лише окремих аспектів, які піднімав пан Стерненко, зокрема -- щодо дій Росії, яка відключає інтернет-трафік у прикордонних зонах під час українських атак.
На сьогодні росіяни, схоже, ще не мають технічного рішення для захисту від атак українських дронів, тому йдуть найпростішим шляхом -- вимикають мобільний інтернет у критичних зонах. Але це питання часу. Зрештою вони знайдуть технологічне рішення, а ми тим часом сперечаємося, чи варто щось вимикати у відповідь.
Робоча група поновлює свою діяльність. У порядку денному — як законодавчі пропозиції, так і інші регуляторні рішення. Якщо зміни в законодавстві не є необхідними, Національна комісія з питань регулювання зв'язку зможе діяти у межах своїх повноважень, тоді як парламент зможе надавати рекомендації в рамках свого мандату на нагляд, — підкреслив Федієнко.
Щодо концепції автоматичного блокування SIM-карт, що переміщаються на великих швидкостях (умовно - "в лісі"), то, за інформацією депутата, це не питання географічного розташування, а технічних характеристик.
"Я не можу розкривати всі деталі, але йдеться про аналіз метрик: часу, швидкості, руху, інших вимірювань, доступних оператору мобільного зв'язку. Не все оператор може зафіксувати, але деякі речі -- може. Саме тому оператори мають запропонувати технічні рішення для профілактики і, за необхідності, блокування небезпечної активності.
Не слід недооцінювати супротивника. Наразі ми вступаємо у четверту стадію конфлікту — етап технологічної еволюції. Російська сторона починає активно реалізовувати інфраструктурні рішення. Наприклад, використання дронів через українську мережу, супроводжуючи це кібератаками, які можуть призвести до втрати контролю над комунікаціями. Ми вже стали свідками зламу мережі "Київстар", що може слугувати прикладом кібертероризму. Зараз ми спостерігаємо формування нової комбінації загроз — дрони, автоматизація, штучний інтелект і кібератаки. Уся мобільна зв'язок в Україні опинилася під загрозою, — підсумував Федієнко.
Народна депутатка Ірина Фріз, яка є членом комітету Верховної Ради з національної безпеки, оборони та розвідки, висловила переконання, що у разі необхідності внесення змін на законодавчому рівні, всі відповідні профільні комітети зобов'язані будуть бути залучені до врегулювання цього питання.
"Чи можуть в Україні обмежити продаж SIM-карт або змінити правила їх реалізації? Це залежить від пропозицій, які надходитимуть, а також від механізмів, запропонованих законодавцями або іншими суб'єктами законодавчої ініціативи, які ініціюватимуть відповідні зміни.
На даний момент жодних рішень на законодавчому рівні не ухвалено", -- додала вона.
Федір Веніславський, керівник підкомітету з питань державної безпеки, оборони та оборонних інновацій комітету з національної безпеки, повідомив, що його комітет неодноразово піднімав питання щодо обмеження доступу росіян до українських SIM-карток.
"І технічно це можливо. Було звернення до СБУ, зверталися до провайдерів, які можуть відстежувати аномальну активність сім-карток в автоматичному режимі і блокувати їх. Але це проблема достатньо комплексна, тому що в Україні використовують не тільки українські сім-картки, а сім-картки, які перебувають в роумінгу. І з'ясувати, які в роумінгу використовують для завдавання ударів, а які для розмов, -- дуже складно. Але проблема є, вона очевидна і зараз шукається її вирішення.
Чи буде найближчим часом запроваджена паспортизація при купівлі сім-карток? Питання обговорюється. Це питання навіть не стільки нашого комітету, скільки правоохоронного комітету, комітету з прав людини. На погляд членів [оборонного] комітету, це питання потрібно терміново запроваджувати. Очікуємо, що скажуть наші колеги з інших комітетів. Я думаю, що в короткостроковій перспективі є всі підстави, для того, щоб говорити про необхідність запровадження купівлі-продажу цих карток по паспортах.
Але ще раз підкреслюю: проблема не тільки в тому, що ми будемо розуміти, хто купує картки. Бо за певні гроші ті, хто в скрутному становищі, можуть купити [сім-картку] і передати невідомим людям. І потім будемо мати справу тільки з такими посередниками. Тому проблема більш системна, більш серйозна", -- розповів Веніславский.
На його думку, треба розробляти саме технологічні засоби блокування тих карток, у яких аномальна активність: "Які, наприклад, рухаються зі швидкістю 120 -- 150 кілометрів на годину, і видно, що вони рухаються поза межами доріг. Як правило, безпілотники не літають над автомагістралями, вони літають навпрошки, через ліс. І тому це питання обговорюється, у нашому комітеті є ті, хто розуміється на нюансах телекомунікацій, є відповідні пропозиції, очікуємо вирішення цього питання найближчим часом".
На думку Максима Бужанського, який є членом комітету з питань правоохоронної діяльності, питання паспортизації SIM-карт має свої проблеми, оскільки це є частиною відомих "диктаторських законів" від 16 січня.
Усі ці закони, незалежно від їхньої сутності, доцільності та сфери застосування, вважаються токсичними. Хоча деякі з них вже давно інтегровані в наше законодавство після подій Майдану, бажаючих йти цим небезпечним шляхом зовсім небагато. Наш комітет з правопорядку, до області відповідальності якого входить це питання, не надто прагне взяти в ньому участь. Більше того, вони навряд чи готові стати лідерами в цій справі, поки не виникне потужний громадський запит.
Тобто якщо завтра громадськість дійде висновку, що це дійсно біда, і паспортизація -- рішення правильне, яке не утискає нічиї права і свободи, якщо це питання буде на достатньому рівні прокомуніковане з суспільством, то ми можемо його розглядати, можемо вирішити це питання, хоча я не впевнений, що таким чином ми вирішимо проблему.
Якщо не буде ніякої комунікації, то ця тема є настільки суперечливою і нагадує події "16 січня", що я не вважаю, що вона має якісь значні перспективи. Тому спершу потрібно звернутися до суспільства, провести обговорення та організувати широку дискусію за участю керівництва СБУ та військових. Лише після отримання суспільної підтримки можна буде йти далі, — зазначає народний депутат.
Бужанський зазначив, що під час дії воєнного стану в Україні не раз вводили обмеження на права громадян і це може повторитися в майбутньому.
Проте я хочу наголосити: це питання є справді унікальним, оскільки воно тісно пов'язане з "диктаторськими законами". І бажаючих знову зануритися в цю тематику - немає. Більш того, з огляду на постійні політичні спекуляції, 350 тисяч статей на тему "Влада повторює шлях Януковича" викликають небажання у багатьох. Отже, якщо комітет планує розпочати цю дискусію, він має почати з широкого обговорення з громадськістю: провести закриту зустріч з експертами, а потім запросити представників медіа, щоб представити всі аргументи "за" і "проти", - підкреслив нардеп.