Юридичний портал

Законодавча ініціатива президента Зеленського щодо НАБУ та САП має свої недоліки: Центр ZMINA. Еспресо

Законопроєкт, ініційований президентом Володимиром Зеленським, спрямований на відновлення незалежності Національного антикорупційного бюро України та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, дійсно скасовує ті зміни, які були внесені до антикорупційної інфраструктури.

Цю інформацію озвучила Альона Луньова, адвокаційна директорка Центру прав людини ZMINA, під час виступу на каналі Еспресо.

На даний момент в Україні зареєстровано сім законопроєктів. Один з них – депутатський, ініційований першим, підписаний 48 народними депутатами. Для цього законопроєкту існує альтернативний варіант, а також президентський законопроєкт та чотири альтернативи, серед яких – пропозиції від Олексія Гончаренка, Юлії Тимошенко та інших депутатів. Ми сподіваємося і закликаємо Верховну Раду підтримати президентський законопроєкт як в основі, так і в цілому, оскільки, згідно з досвідом роботи цього парламенту, президентські ініціативи зазвичай отримують більше підтримки. Цей законопроєкт був зареєстрований у статусі невідкладного, - зазначила вона.

Луньова висловила надію, що вже завтра (30 липня) відбудеться засідання Комітету Верховної Ради, що займається питаннями правоохоронної діяльності.

"Ми сподіваємося, що Комітет надасть свою рекомендацію, адже ми щиро закликаємо народних депутатів підтримати президентський законопроєкт і винести його на голосування. Оцінити його як абсолютно ідеальний складно, оскільки, з одного боку, він повертає деякі зміни, що стосуються антикорупційної інфраструктури, але з іншого — встановлює умову проходження поліграфа для працівників САП, НАБУ, ДБР та інших правоохоронних органів, що, до речі, вже реалізується на практиці", – зазначила експерт.

Вона додала, що блок, який не відкочується і залишається, це питання повноважень Генерального прокурора України.

"Зокрема, йдеться про розширення його повноважень: надання можливості контролювати діяльність у всіх прокуратурах, за винятком Спеціальної антикорупційної прокуратури, що суттєво підриває автономію та незалежність прокурорів у рамках проваджень. Крім того, важливим є те, що Генеральна прокуратура отримує право залучати кадри без участі в конкурсах, навіть якщо ці особи раніше підпадали під люстрацію, наприклад," - підкреслила Луньова.

Експертка зауважила, що є ризик, що в Офіс Генерального прокурора потраплять ті прокурори, які не пройшли перевірку раніше і тепер вони матимуть змогу потрапити туди без додаткових конкурсних відборів.

"Крім того, залишається норма про те, що прокурори можуть бути звільнені, якщо структурний підрозділ, в якому вони працюють, буде, наприклад, там припинено його існування. І це такий один зі способів кадрової чистки. І це також небезпечно. І це вже Конституційний суд України минулого року сказав, що це не конституційно і цю норму скасував закону, і ось вона повертається", - додала вона.

Луньова зазначила, що президентський законопроєкт не є досконалим і фактично підриває цілісність прокуратури, проте водночас він має найбільший потенціал для отримання підтримки під час голосування.

"Ми спостерігали, що як НАБУ, так і САП висловили свою підтримку цьому законопроєкту, вважаючи його найбільш перспективним. Нам необхідно, щоб закон був затверджений у першому читанні та в цілому, щоб уникнути можливих затримок у його набутті чинності та розгляді. В іншому випадку, нам доведеться ще кілька тижнів, а можливо, й більше, користуватися чинним законом, який позбавляє незалежності НАБУ і САП," - зазначила експертка.

Читайте також