Юридичний портал

Жарти скінчилися: Європейський Союз має намір "придушити голос" Орбана, який запозичує "методи" Путіна для реалізації своїх цілей в Угорщині.

Зберігаючи глибокі образи на адресу Європейського Союзу, угорський прем'єр Віктор Орбан демонструє гордість за своє нехтування демократичними цінностями блоку та легковажне ставлення до верховенства права. Він відмовляється від співпраці зі своїми союзниками, відкрито критикуючи зовнішню політику безпеки ЄС і стаючи захисником підходів російського диктатора Володимира Путіна щодо України.

Не дивно, що роздратування поведінкою Орбана в Євросоюзі досягло критичної межі. Багато європейських політиків і дипломатів кажуть, що Угорщину слід було б позбавити права голосу в Євросоюзі. Таке покарання у статуті ЄС є, хоч процедура його призначення є такою, що застосувати його на практиці вкрай важко. Однак сьогодні Європа відчайдушно потребує швидкої та рішучої реакції, щоб забезпечити свою майбутню безпеку. І вже Рада Євросоюзу відкрито заявила, що щодо Будапешта хочуть, а головне, реально розглядають можливість застосувати статтю 7 Договору про ЄС, яка дозволяє обмежити право голосу країни-члена у разі серйозного ризику порушення цінностей ЄС. Очевидно, що початок процесу стримування Орбана вже перезрів. Зараз це вже принципове питання для Євросоюзу.

Як Європейський Союз планує приборкати Орбана та чому це необхідно зробити якомога швидше - читайте у матеріалі OBOZ.UA.

Орбан набрид усім.

Віктор Орбан не раз ігнорував правила, які зазвичай зобов'язують всі 27 держав ЄС погоджувати спільну заяву перед її оприлюдненням від імені Європейської ради. Найбільш актуальним питанням залишається підтримка України; прем'єр Угорщини постійно заперечує будь-які ініціативи щодо посилення військової допомоги або просування заявки цієї країни на вступ до Європейського Союзу.

Іншим предметом суперечок між ЄС і урядом Угорщини стала дружелюбність Орбана до Москви, коли Будапешт неодноразово використовував своє право вето, щоб заблокувати санкції проти російських олігархів. Сьогодні Орбан обрав ізоляцію та дружбу з Володимиром Путіним, Дональдом Трампом та Сі Цзіньпіном усупереч очевидним інтересам ЄС та Угорщини. Йому було надано багато можливостей, і він відхилив "протягнуті руки", - говорять у Брюсселі. Додаючи, що безпека Європи є надто серйозною проблемою, щоб вести переговори з однією людиною, яка бачить речі на 180 градусів інакше, ніж усі інші, а тому "настав час діяти".

Останнім поштовхом до невдоволення стало рішення Будапешта про прийняття закону, який фактично забороняє проведення параду ЛГБТ-спільноти, а також ініціатива щодо внесення до угорського парламенту законопроекту, схожого на путінський закон про "іноземних агентів". Цей закон суттєво обмежує можливості для критики влади та свободу слова. У зв’язку з цим, 27 травня 17 країн Європейського Союзу, серед яких Німеччина та Франція, звернулися до Єврокомісії з вимогою вжити заходів щодо Орбана.

Рішення назріло вже давно - нового імпульсу додав рішучий Мерц

Ще рік тому віцепрезидентка Європейської комісії з питань цінностей і прозорості Вера Юрова зазначала, що "ми не можемо позбавити Угорщину головування та права голосу. Немає жодної можливості це зробити". Та, здається, ситуація змінилася, і європейці знайшли протиотруту, адже Віктор Орбан вже не просто токсичне тіло всередині ЄС, а фактор, який може завдати шкоди блоку. Зважаючи, що зараз ЄС має ухвалювати багато важливих рішень і робити це швидко, угорський лідер стає реальною проблемою.

Процес стримування Орбана став більш рішучим завдяки новому канцлеру Німеччини Фрідріху Мерцу, який підкреслює, що "Європейський Союз не вдасться уникнути конфлікту з Угорщиною та Словаччиною, якщо ми продовжимо слідувати старим шляхом. У сучасних умовах союз не може собі дозволити, щоб рішення, що стосуються всього ЄС, залежали від невеликої групи країн".

Новий уряд Німеччини закликає Європейський Союз посилити тиск на Угорщину. Відповідно до проєкту коаліційної угоди, консервативні партії (ХДС/ХСС) та СДПН пропонують призупиняти фінансову підтримку держав, які порушують принципи верховенства права, а також позбавляти їх права голосу в рамках ЄС. Хоча в документі Угорщина не згадується прямо, очевидно, що мова йде саме про цю країну, а також про Словаччину, яких протягом тривалого часу критикують за порушення демократичних норм, зокрема за обмеження свободи слова та незалежності судової системи. Крім того, Німеччина пропонує розширити механізм голосування кваліфікованою більшістю у Раді ЄС щодо питань зовнішньої політики та санкцій, щоб обійти вето Угорщини, яка вже блокувала ініціативи проти Росії. Це дозволить ухвалювати рішення без необхідності погодження з Будапештом.

До цього моменту жодна з країн Європейського Союзу не зазнала втрати свого голосу. Хоча процедура вже була ініційована: у 2017 році проти Польщі та у 2018 році проти Угорщини через аналогічні звинувачення у порушенні основних цінностей. Проте спочатку Угорщина допомогла Польщі уникнути позбавлення права голосу, а згодом ситуація змінилася.

У 2022 році Європейська комісія вирішила вжити фінансових заходів, заморозивши близько 22 мільярдів євро, які мали бути надані Угорщині. Це сталося через занепокоєння щодо дотримання прав людини та незалежності судової влади в країні. В результаті, минулого року було розблоковано понад 10 мільярдів євро, що викликало неоднозначну реакцію в межах ЄС і не особливо вплинуло на політичну позицію Віктора Орбана.

Яким чином можуть позбавити голосу?

ЄС загрожує позбавити Угорщину права голосу формально - за систематичне порушення цінностей, на яких ґрунтується ЄС. Фактично - за відмову Будапешта підтримати надання військової та фінансової допомоги Україні. Рада ЄС сьогодні обговорює можливість застосування до Угорщини статті 7 Договору про ЄС, яка дозволяє позбавити державу права голосу в ЄС, якщо існує ризик серйозного порушення цінностей, на яких ґрунтується Євросоюз.

Стаття 7 надає можливість Європейській Раді виявити "серйозні та систематичні порушення" цінностей, закріплених у статті 2, з метою позбавлення країни-порушниці права голосу в Раді. На початковому етапі цього процесу держави-члени ЄС повинні більшістю у 4/5 голосів підтвердити, що Угорщина дійсно порушує основоположні принципи союзу. Зібрати підтримку 21 країни з 27 у випадку Угорщини, ймовірно, не буде складно, але на наступному етапі для позбавлення країни права голосу необхідно отримати одностайне схвалення всіх 26 інших членів ЄС, що є надзвичайно складним завданням.

Попередження для Фіцо - він наступний

Теоретично Будапешт має союзника - прем'єр-міністра Словаччини Роберта Фіцо. Та незважаючи на велику "любов" одне до одного, Фіцо може "не захотіти" вступати у прямий конфлікт із Брюсселем - ризики надто високі.

Перш за все, альтернативний і більш оригінальний підхід до статті 7 відкриває нові можливості. У тексті договору зазначається, що для накладення санкцій потрібна одностайність всіх інших країн-членів. Але що станеться, якщо дві держави одночасно опиняться під загрозою переслідування?

Точне формулювання звучить так: "На підставі одностайної пропозиції однієї третини держав-членів або Комісії, і за умови отримання згоди Європейського Парламенту, може бути встановлено наявність серйозного та тривалого порушення цінностей, зазначених у статті 2, що допущено певною державою-членом". Одностайність враховується без урахування "відповідної" країни. У тексті договору вживається термін "відповідна держава-член" в однині, і не розглядаються випадки, коли кілька країн можуть одночасно підпадати під "пильну увагу". Це означає, що формулювання не виключає можливість одночасного розслідування стосовно двох країн, особливо в умовах, коли їхній пакт про взаємний захист фактично робить статтю малоефективною.

Враховуючи, що ЄС сьогодні майже на порозі війни з путінською Росією, його чиновники знайдуть можливість "залучити" до процесу позбавлення голосу і Словаччину. Хтось має "зателефонувати" Роберту Фіцо. І "цей хтось" вже знайшовся - канцлер Фрідріх Мерц відкрито погрожує позбавити Словаччину грошей Євросоюзу, якщо країна продовжить "відхилятися від загального напрямку блоку".

"Завжди є можливість забрати у них європейські кошти. Якщо це буде необхідно, ми діятимемо", - додав німецький канцлер.

Мерц усвідомлює наслідки своїх загроз, оскільки, по-перше, Словаччина має значну залежність від німецького бізнесу, зокрема в автомобільній промисловості. По-друге, бюджет Європейського Союзу, який фінансує країни-члени, формується з прямих внесків, митних зборів та різноманітних податків. Німеччина займає провідну позицію серед країн-союзників за обсягом внесків (які визначаються на основі ВВП), що дозволяє їй у певній мірі встановлювати свої умови.

Безкарність призведе до жахливих наслідків

Якщо ЄС відмовиться від тиску на Орбана - це буде сигнал, що Брюссель не має інструментів проти "внутрішньої опозиції". Отже, будь-який інший учасник може вести свою гру без наслідків. І тоді це вже не союз, а зібрання інтересів, де кожен сам за себе. Тож питання тут не лише про Угорщину. Це історія про стійкість ЄС як політичного проекту. Про те, чи витримає він внутрішні протиріччя, чи розвалиться на блоки, де одні воюють, інші торгують, треті мовчать. Часу на розгойдування у Європи дедалі менше, а конфлікт із Будапештом показує: справжні розлами йдуть не зовні, а зсередини. Крім того, це, по суті, останній шанс продемонструвати, що ЄС все ще міцний союз, який треба поважати. Якщо Угорщина таки збереже своє право голосу - у Брюсселю більше не залишиться важелів впливу на кожного наступного порушника спокою, який зможе абсолютно безкарно вести свою гру. І тоді можна сміливо говорити про початок розпаду ЄС.

Чому так важливо виконати це якомога швидше?

Угорщина не планує виділяти кошти на підтримку українських військових, оскільки вважає, що її основним обов'язком є захист власного населення. Таку заяву зробив Віктор Орбан у соціальній мережі Х. Раніше він також підкреслив, що "вступ України до Європейського Союзу становить небезпеку для Угорщини, і це неприпустимо".

"Вони сподіваються на те, що ми будемо забезпечувати українську армію фінансуванням у мільярдних обсягах протягом тривалого часу. Ми чітко заявили: Угорщина не буде цього робити," - зазначив Орбан.

Ще одне гаряче питання, яке потребує погодження Орбана - режим продовження санкцій проти РФ. Цей процес підлягає перепідтвердженню кожні 6 місяців. Для продовження потрібне одностайне голосування всіх країн-членів, яке призначене на 31 липня 2025 року. Якщо хоча б одна країна, наприклад Угорщина, проголосує проти, санкції не буде продовжено. Якщо на той момент не буде ухвалено рішення про конфіскацію активів -- кошти повернуться Росії і це не фантастичний варіант. Контроль за активами Центробанку РФ -- ключовий важіль Європи у конфлікті. Загальний обсяг заморожених активів - $300 мільярдів, з яких приблизно 2/3 знаходяться під контролем ЄС. Ці гроші -- єдиний засіб тиску, не пов'язаний із війною.

Репресивні дії щодо угорського громадянського суспільства, що реалізуються за аналогією з російською практикою.

Партія прем'єр-міністра Угорщини "Фідес" внесла до парламенту суперечливий законопроект, який критики вважають нападом на громадянське суспільство. Законопроект під назвою " Про прозорість суспільного життя " дозволить угорській владі вносити неурядові організації й медіа, що фінансуються з-за кордону, до списку на замороження фінансування, якщо уряд вбачатиме в них загрозу національному суверенітету. Передбачаються суворі штрафи, якщо кошти з-за кордону надходитимуть і далі. Він також нагадує російський закон про "іноземних агентів" , який Кремль використовує для придушення неурядових організацій та незалежних голосів. Європейська комісія вимагає від Угорщини відкликати суперечливий законопроєкт, але процес поки так і не припинено.

На фоні цих подій в Угорщині розпочалися масові акції протесту проти прийняття закону про "іноземних агентів". Приблизно 10 тисяч осіб зібралися на мітинг у Будапешті, заповнивши площу Лайоша Кошута перед будівлею парламенту та вигукуючи гасло "Досить з нас!". У руках протестувальників майоріли прапори Угорщини та Європейського Союзу, а на одному з плакатів було написано: "Я прагну жити у вільній Угорщині, а не в умовах диктатури".

Не слід піддаватися на тиск з боку Орбана.

На мою думку, накопичилося чимало зауважень до Угорщини, оскільки, якщо говорити формально, йдеться про порушення основних принципів і цінностей, що лежать в основі Європейського Союзу. Відповідний юридичний механізм дійсно існує і передбачений у договорах ЄС. Тобто, цей механізм має юридичну силу, проте залишається відкритим питання, чи вдасться його реалізувати, враховуючи складність процесу. Таку думку в ексклюзивному коментарі OBOZ.UA висловив Олександр Мережко, народний депутат України та голова парламентського Комітету з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва.

Олександр Мережко зазначає, що в Європейському Союзі вже спостерігається відкрите невдоволення щодо дій Угорщини, яка фактично стала союзником Росії та Китаю. Політика, яку проводить угорський лідер Віктор Орбан, суперечить основним цінностям, на яких базується діяльність ЄС, і це є неприйнятним. В результаті цього все частіше обговорюється питання про можливість покарання Угорщини або навіть її виключення з Європейського Союзу.

Чи зможемо ми завершити цю справу? Це питання залишається відкритим. Терпіння Європейського Союзу не безмежне, і ми спостерігаємо відповідні реакції. Проте, я сумніваюся, що можливо виключити Угорщину з ЄС. Проте, з'являться ефективні політичні та правові механізми, які допоможуть зменшити ризики, що виникають через дії Угорщини, особливо коли вона перешкоджає наданню допомоги Україні. Це необхідно для того, щоб надіслати ясний сигнал угорському суспільству про необхідність змін: лідер, як-от Орбан, завдає шкоди репутації країни та підірває як європейську солідарність, так і авторитет самої Угорщини. Можливо, сподіваються на те, що відбудуться демократичні зміни, які призведуть до більш адекватного та проєвропейського керівництва. Звісно, не можна піддаватися на шантаж з боку Орбана, - зазначає Олександр Мережко.

Читайте також