Сомнительная легитимность нового налогового кодекса
Леонід Тарасенко
Центр громадської адвокатури
Законом України «Про внесення змін до законів України “Про Державний бюджет України на 2010 рік” та “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”» було встановлено для підприємців, які перебувають на спрощеній системі оподаткування, доплату до внеску на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування.
Мабуть, ще пам’ятають усі, як скасовувалась постанова попереднього уряду щодо цих же питань. Однак у попередньому випадку аргументом було те, що це підзаконний нормативно-правовий акт, а такі питання повинні визначатися законом. Тепер це встановлено на рівні закону. Оскаржити ж закон можна лише до Конституційного Суду України, та визначеному колу суб’єктів.
Однак і в цьому випадку рішення приймалось із порушенням. Порядок набуття чинності цим законом з дати прийняття суперечить чинному закону України «Про оподаткування». Зокрема, збільшення ставки збору на обов’язкове державне пенсійне страхування повинно здійснюватися відповідно до вимог Закону України «Про систему оподаткування». Відповідно до ч.9 ст.1, де зазначено, що зміни і доповнення до цього Закону, інших законів України про оподаткування стосовно надання пільг, зміни податків, зборів (обов’язкових платежів), механізму їх сплати вносяться до цього Закону, інших законів України про оподаткування не пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного року і набирають чинності з початку нового бюджетного року.
Тому, очевидно, що порядок набуття чинності змінами, які були прийняті Верховною Радою України до закону України про «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 08.07.2010р., суперечить загальним засадам системи оподаткування в Україні, які визначені Законом України «Про систему оподаткування», чинність якого поширюється як на встановлення податків, так і зборів до державних цільових фондів (до яких належить збір на обов’язкове державне пенсійне страхування).
Враховуючи те, що ці зміни прийняті лише в липні 2010 року, вони не можуть вступити в силу навіть з січня 2011 року (оскільки для цього вони повинні бути прийняті не пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного року і не можуть змінюватися протягом бюджетного року), а лише – з січня 2012 року. Парадокс також полягає в наступному – закон не дає відповіді на питання, чи потрібно сплачувати додатковий внесок до пенсійного фонду тим, хто офіційно працює за трудовим договором і є одночасно підприємцем. В такому разі доплата в пенсійний фонд втрачає зміст, оскільки в такого працівника вже є «повний страховий місяць», а додатковий внесок просто розчиняється в солідарній пенсійній системі.
Експерти прогнозують, що більшість приватних підприємців, які були на спрощеній системі оподаткування, будуть призупиняти свою діяльність, можливі наслідки, коли перехід у «тінь» може призвести до зменшення надходжень до бюджету, а не збільшення, як планували розробники проекту.
Довідково
Відповідно до ч.9 ст.1 Закону України «Про систему оподаткування» зміни і доповнення до цього Закону, інших законів України про оподаткування стосовно надання пільг, зміни податків, зборів (обов’язкових платежів), механізму їх сплати вносяться до цього Закону, інших законів України про оподаткування не пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного року і набирають чинності з початку нового бюджетного року. Відповідно до ст..7 Закону України «Про систему оподаткування» ставки податків і зборів (обов’язкових платежів) встановлюються Верховною Радою України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим і сільськими, селищними, міськими радами відповідно до законів України про оподаткування і не змінюються протягом бюджетного року, за винятком випадків, пов’язаних із застосуванням антидемпінгових, компенсаційних і спеціальних заходів відповідно до законів України. Збір на обов’язкове державне пенсійне страхування належить до загальнодержавних податків та зборів (п.16 ч.1 ст.14 Закону України «Про систему оподаткування»).
Центр громадської адвокатури
Законом України «Про внесення змін до законів України “Про Державний бюджет України на 2010 рік” та “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”» було встановлено для підприємців, які перебувають на спрощеній системі оподаткування, доплату до внеску на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування.
Мабуть, ще пам’ятають усі, як скасовувалась постанова попереднього уряду щодо цих же питань. Однак у попередньому випадку аргументом було те, що це підзаконний нормативно-правовий акт, а такі питання повинні визначатися законом. Тепер це встановлено на рівні закону. Оскаржити ж закон можна лише до Конституційного Суду України, та визначеному колу суб’єктів.
Однак і в цьому випадку рішення приймалось із порушенням. Порядок набуття чинності цим законом з дати прийняття суперечить чинному закону України «Про оподаткування». Зокрема, збільшення ставки збору на обов’язкове державне пенсійне страхування повинно здійснюватися відповідно до вимог Закону України «Про систему оподаткування». Відповідно до ч.9 ст.1, де зазначено, що зміни і доповнення до цього Закону, інших законів України про оподаткування стосовно надання пільг, зміни податків, зборів (обов’язкових платежів), механізму їх сплати вносяться до цього Закону, інших законів України про оподаткування не пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного року і набирають чинності з початку нового бюджетного року.
Тому, очевидно, що порядок набуття чинності змінами, які були прийняті Верховною Радою України до закону України про «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 08.07.2010р., суперечить загальним засадам системи оподаткування в Україні, які визначені Законом України «Про систему оподаткування», чинність якого поширюється як на встановлення податків, так і зборів до державних цільових фондів (до яких належить збір на обов’язкове державне пенсійне страхування).
Враховуючи те, що ці зміни прийняті лише в липні 2010 року, вони не можуть вступити в силу навіть з січня 2011 року (оскільки для цього вони повинні бути прийняті не пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного року і не можуть змінюватися протягом бюджетного року), а лише – з січня 2012 року. Парадокс також полягає в наступному – закон не дає відповіді на питання, чи потрібно сплачувати додатковий внесок до пенсійного фонду тим, хто офіційно працює за трудовим договором і є одночасно підприємцем. В такому разі доплата в пенсійний фонд втрачає зміст, оскільки в такого працівника вже є «повний страховий місяць», а додатковий внесок просто розчиняється в солідарній пенсійній системі.
Експерти прогнозують, що більшість приватних підприємців, які були на спрощеній системі оподаткування, будуть призупиняти свою діяльність, можливі наслідки, коли перехід у «тінь» може призвести до зменшення надходжень до бюджету, а не збільшення, як планували розробники проекту.
Довідково
Відповідно до ч.9 ст.1 Закону України «Про систему оподаткування» зміни і доповнення до цього Закону, інших законів України про оподаткування стосовно надання пільг, зміни податків, зборів (обов’язкових платежів), механізму їх сплати вносяться до цього Закону, інших законів України про оподаткування не пізніше, ніж за шість місяців до початку нового бюджетного року і набирають чинності з початку нового бюджетного року. Відповідно до ст..7 Закону України «Про систему оподаткування» ставки податків і зборів (обов’язкових платежів) встановлюються Верховною Радою України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим і сільськими, селищними, міськими радами відповідно до законів України про оподаткування і не змінюються протягом бюджетного року, за винятком випадків, пов’язаних із застосуванням антидемпінгових, компенсаційних і спеціальних заходів відповідно до законів України. Збір на обов’язкове державне пенсійне страхування належить до загальнодержавних податків та зборів (п.16 ч.1 ст.14 Закону України «Про систему оподаткування»).