У МОН публічно обговорили можливі зміни до нового переліку спеціальностей
Міністерство готове обговорювати з громадськістю пропозиції щодо удосконалення нового переліку спеціальностей, але такі пропозиції мають бути обґрунтованими. На цьому наголосила Міністр освіти і науки Лілія Гриневич під час наради щодо змін до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти.
У цій нараді взяли участь Перший заступник Міністра Інна Совсун, народні депутати України, представники адміністрації Президента України, вищих навчальних закладів, науковці, директор департаменту вищої освіти МОН Олег Шаров, начальник управління ліцензування та акредитації МОН Андрій Шевцов.
Міністр освіти і науки зазначила, що новий перелік спеціальностей викликав жваву дискусію в інформаційному просторі, а також в академічному середовищі. «Ми не налаштовані до масштабної ревізії переліку, адже була проведена велика робота по обґрунтуванню і аргументації, яким має стати новий перелік. Водночас, ми готові з’ясувати, де необхідно внести зміни до переліку тому, що це питання стає бар’єром на шляху розвитку певних напрямків підготовки», - пояснила Лілія Гриневич.
Як нагадав директор департаменту вищої освіти МОН України Олег Шаров, 29 квітня 2015 року було прийнято постанову Кабінету Міністрів України №266, відповідно до якої був запроваджений новий перелік спеціальностей для підготовки фахівців усіх освітніх ступенів – від молодшого бакалавра до доктора філософії. Наказом МОН України від 6 листопада 2015 р. № 1151 були запроваджені правила переходу вищих навчальних закладів від старого переліку спеціальностей і напрямів підготовки до нових спеціальностей. У умовах прийому до ВНЗ у 2016 році були встановлені вимоги того, як здійснювати набір у 2016 році за новим переліком спеціальностей. Сьогодні на погоджені у Міністерстві юстиції України знаходяться зміни до наказу МОН № 1151. Ці зміни були ухвалені за результатами громадського обговорення, яке відбувалося у Міністерстві у лютому-березні 2016 року. Міністерство розглянуло пропозиції громадськості щодо розширення списку спеціальностей відповідно до трьох критеріїв. Перший – спеціальність повинна відповідати професії, бажано не одній, а кільком. Так, сьогодні налічується 9 тисяч професій, а спеціальностей всього 115. Друге – спеціальність повинна мати свій вид економічної діяльності. Третє – за цією спеціальністю повинна бути достатня кількість місць на ринку праці за цією спеціальністю.
Як зазначив експерт в галузі освіти Володимир Ковтунець, Закон України «Про вищу освіту» запроваджує широку автономію вищих навчальних закладів, і чим ширша спеціальність, тим більша автономія навчального закладу. Одна ліцензія на спеціальність дозволяє реалізувати багато освітніх програм. «Це автономія університету, що дозволяє реагувати на потреби ринку праці. Запровадження нових галузей – це звуження автономії», - вважає експерт.
Після широкого обговорення пропозицій учасники наради узгодили зміни, які готуються МОН до проекту постанови щодо змін до переліку спеціальностей. Зокрема, пропозиції щодо включення спеціальності 187-«деревообробні та меблеві технології», 194 - «гідротехнічне будівництво». Серед пропозицій до змін переліку – 12 галузь знань, де спеціальність «кібербезпека» перейменована на «інформаційну безпеку», спеціальність «комп’ютерні науки та інформаційні технології» розділені на 2 спеціальності: 122 – «комп’ютерні науки» та 126 – «інформаційні системи і технології». У проект змін до постанови також була включена 28-а галузь знань «Міжнародні відносини» за трьома спеціальностями: міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії; міжнародні економічні відносини; міжнародне право. Окрім того, у назві галузі «Наука про освіту» буде включено слово «Педагогіка».
Лілія Гриневич доручила створити робочі групи для вивчення інших пропозицій щодо переліку спеціальностей по напрямках. Так, новостворені комісії будуть вивчати питання щодо можливості перейменування «Науки про землю» на галузь знань «Географія. Геологія», медичні спеціальності у напрямку медичної реабілітації, підготовку педагогів за фахом хореограф, галузь знань «Водне господарство», телекомунікацію. Також буде розглянуто питання спеціальностей з національної безпеки країни за участю профільних установ і відомств.