Юридичний портал

Як можна скасувати закон

На розгляді Верховної Ради України знаходиться законопроект №4182 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оскарження рішення про прийняття закону в цілому». Цей проект зареєстровано 9 березня 2016 року і на даний момент проходить стадію розгляду комітетами ВР.

Основним його нововведенням є можливість оскаржити рішення законодавчого органу країни про прийняття закону в цілому у Вищому адміністративному суді України.

Механізм, запропонований у законопроекті №4182, виглядає наступним чином. Народний депутат протягом двох днів з дня прийняття парламентом рішення, яке він має намір оскаржити, подає адміністративний позов у Вищий адміністративний суд України. Норми законопроекту передбачають, що ВАСУ приймає заяву народного депутата до розгляду незалежно від сплати судового збору на момент його подачі.

Далі суд невідкладно повідомляє Верховну Раду про відкриття провадження та зобов'язує її протягом двох годин з моменту отримання повідомлення опублікувати інформацію про це на офіційному сайті (в базі даних законопроектів). Справа розглядається ВАСУ колегіально, у складі не менше п'яти суддів, у строк не більше двох днів з моменту отримання позову. Відповідно до законопроекту, відсутність у судовому засіданні осіб, повідомлених належним чином, не перешкоджає проведенню засідання.

Законопроект передбачає, що ВАСУ може визнати рішення Верховної Ради про прийняття закону в цілому незаконним і скасувати його з ряду причин. Серед них: виявлення факту того, що один народний депутат проголосував за іншого на будь-якій стадії розгляду законопроекту; порушення регламенту ВР при ухваленні законопроекту в цілому; порушення строків внесення альтернативних законопроектів і поправок до законопроектів; порушення порядку розгляду законопроектів у другому читанні або той факт, що на розгляд поданий законопроект, який був відхилений на поточній сесії ВР. Підстави для скасування рішення ВРУ Вищим адміністративним судом законопроект пропонує зафіксувати в КАСУ, так і в регламенті Верховної Ради України.

Крім цього, в документі пропонується внести зміни до регламенту ВР, які встановлюють строк не менше п'яти і не більше десяти днів для того, щоб текст закону, прийнятого в цілому Верховною Радою, був переданий на підпис її голови. Це можна здійснити за умови, що жоден з народних депутатів України не подав у дводенний строк заява до ВАСУ за описаним вище механізмом, або ж у задоволенні позову Вищим адміністративним судом було відмовлено.

У разі скасування рішення ВР про прийняття закону в цілому законопроект розглядається зі стадії того ж читання, на якому були виявлені правопорушення. У формулюванні законопроекту це рішення не може бути оскаржене в апеляційній і касаційній інстанціях.



Читайте також