Юридичний портал

Народні депутати працюють над змінами до суперечливого законопроєкту №14057, який має потенціал для обмеження діяльності засобів масової інформації.

Невдовзі Комітет Верховної Ради України з питань свободи слова разом з представниками медіа та юристами працюватиме над змінами до законопроекту №14057 "Про оновлення (рекодифікацію) другої Книги Цивільного кодексу України, що стосується особистих прав людини". Цей законопроект, зокрема, міститиме ряд нових вимог, які ускладнять діяльність незалежних журналістів.

Про це у коментарі Цензор.НЕТ повідомила заступниця голови Комітету ВРУ Євгенія Кравчук.

У свою чергу, голова відповідного комітету Ярослав Юрчишин підкреслив, що не очікує на позитивне рішення щодо змін до Цивільного кодексу, якщо в них міститимуться значні обмеження доступу до інформації.

"Насправді багато колег зверталися з питаннями щодо прогресу у співпраці з медійниками та юридичними експертами, які наразі працюють над змінами. Зі свого боку, Стефанчук дотримався всіх угод, досягнутих під час робочої групи. По-перше, було подовжено терміни подачі правок, щоб усі мали можливість їх підготувати. По-друге, 116-та стаття дозволяє вносити зміни до змісту законопроєкту, якщо вони не стосуються правок, обговорених під час першого читання", - зазначає Юрчишин.

У наступному розділі він ретельно аналізує аспекти, що стримують діяльність засобів масової інформації.

Наприклад, неможливо вимагати від веб-сайту видалення матеріалів, у яких була допущена помилка. Можна вимагати виправлення або представлення різних поглядів, але видалення матеріалу можливе лише в одному випадку — шляхом блокування самого сайту. Це вже буде вважатися цензурою, і, як ви зазначили, європейські партнери сприймуть це як посягання на свободу слова. Тому, в принципі, цю норму не слід включати до Цивільного кодексу, - зазначив депутат.

Юрчишин уточнив, що до першого читання це має бути поправлене.

Коментуючи положення "Інформація вважається недостовірною, якщо вона підриває презумпцію невинуватості до того часу, поки провина особи не буде доведена", Юрчишин підкреслив важливість встановлення законодавчого балансу.

Щодо цієї статті існує угода про те, що потрібно чітко визначити різницю між попереднім звинуваченням і фактичним статусом особи. Наприклад, якщо когось підозрюють у національній зраді, це не означає, що ця особа вже є зрадником; вона залишається лише підозрюваною. Тут важливо використовувати правильні формулювання, адже презумпція невинуватості закріплена в нашій Конституції, тому ці принципи повинні відображатися і в Цивільному кодексі. Проте потрібен баланс. Чи зобов'язані журналісти повідомляти про те, що міститься в офіційних матеріалах слідства? Безумовно, так, і за це журналіст не повинен піддаватися ризику судових позовів чи тривалих судових процесів. Тут також досягнуто згоди щодо пошуку збалансованих формулювань, і медіа-юристи повинні встигнути врегулювати всі ці питання, - підкреслив він.

Ознайомтесь із ґрунтовним аналізом законопроєкту № 14057, перейшовши за цим посиланням.

Читайте також