Орбан без обмежень: як угорська влада готується до можливих невдач на виборах і яке відношення до цього має конституція

Віктор Орбан ніколи раніше не стикався з настільки великою ймовірністю програшу на виборах, як у даний момент.
Через рік, у квітні 2026 року, громадяни Угорщини відвідають виборчі дільниці, аби обрати новий парламент, який визначить склад уряду та всі рівні влади в державі. І якщо говорити про голосування, які можна вважати знаковими для Угорщини, то вибори 2026 року, безперечно, увійдуть до цього переліку.
Віктор Орбан, який очолює країну з 2010 року і протягом цього часу щоразу здобував перемогу з значним відривом, тепер опинився в ситуації, де його шанси на успіх можуть бути під загрозою. Рейтинг його партії "Фідес" вже протягом чотирьох років показує тенденцію до зниження. За останні чотири місяці всі незалежні опитування вказують на те, що на виборах 2026 року партія Орбана ризикує втратити свою більшість.
Проте, політична ситуація є набагато складнішою, ніж будь-які результати опитувань.
А Орбан відомий вмінням виходити переможцем навіть зі складних ситуацій. Зазвичай - за допомогою угорської державної машини пропаганди, яка створює штучних "ворогів угорської нації". Останні дії угорської влади підтверджують, що і цього разу він використає звичний сценарій. А одним з таких "ворогів" буде призначена Україна.
У Орбана усвідомлюють, що цього разу виклик є надзвичайно складним.
Отже, й кроки повинні бути незвичайними.
Для того, щоб надати Орбану можливість, парламент Угорщини цього тижня терміново вніс зміни до конституції. Згідно з новими поправками, уряд отримає додаткові інструменти впливу на опозиційні сили. Деталі цих змін ще будуть уточнені в нових законодавчих актах, але існує ймовірність, що це може призвести до виключення з виборів кандидатів, яких вважають "неприйнятними".
А ще влада викривила виборчі округи, щоби послабити опозицію. А ще - за російським прикладом ухвалила закон про "іноземних агентів". Поки що не надто жорсткий за вимогами, але в угорських медіа стережуться, що цей документ ще зміниться.
Словом, Угорщина готується до політичної битви без правил. Ставки у ній - надзвичайно високі.
У добу президента Дональда Трампа вже нікого не дивують новини про те, як Сполучені Штати Америки ламають ті правила та підходи, на яких Держдеп десятиріччями будував зовнішню політику країни. Тож рішення, ухвалене стосовно Угорщини, так само не стало сюрпризом - радше воно було очікуваним.
Ввечері 15 квітня США скасували санкції, накладені у січні президентом Байденом на одного з найближчих соратників Орбана, Антала Рогана.
Причому - небачений досі крок - одночасно з публікацією рішення про це скасування держсекретар Марко Рубіо особисто зателефонував угорському колезі Петеру Сійярто, щоби повідомити йому добру новину
Антал Роган - особистість, яка займає значну політичну позицію в Угорщині.
Його офіційна посада формулюється як "міністр в офісі прем'єр-міністра Угорщини".
На самом деле, это - основной идеолог Орбана.
Роган контролює масштабний апарат державної пропаганди, відповідаючи за його роботу та підтримку. "Європейська правда" висвітлювала цю тему в статті "Міністерство правди Орбана", і якщо ви ще не ознайомилися з нею, обов'язково зробіть це, адже подібні системи не зустрічаються в жодній іншій країні Європи. А на глобальному рівні таких організованих механізмів державної пропаганди можна нарахувати лише кілька.
У січні 2025 року, коли Мінфін США запровадив санкції проти Рогана, в Орбана намагалися применшити важливість цього кроку. Імовірно, у Будапешті розраховували, що після відставки Байдена його покарання будуть відразу скасовані, "як роса на сонці". Утім, це виявилося не настільки простою задачею. А санкції США проти людини, на яку зав'язана значна кількість процесів, рішень та платежів - це те, що не виходить ігнорувати. Тож вже за Трампа (у лютому, а потім і у березні) Орбан у кілька етапів позбавив Рогана низки повноважень, передавши їх іншим соратникам.
Тепер усі ці труднощі залишилися позаду.
При цьому Сполучені Штати не лише скасували санкції, накладені через корупційні схеми, адже до недавнього часу це вважалося одним з найсерйозніших обвинувачень у їхній ціннісній системі.
Найважливішим аспектом є те, що у своєму коментарі з приводу цього рішення Марко Рубіо акцентував увагу на тому, що санкції були зняті не через помилковість звинувачень або відсутність підстав. Навпаки, навіть за нової влади, офіційні документи з США підкреслюють корупційні схеми угорської еліти та їх політичні практики. Таким чином, Рубіо вказав на те, що причина в іншому: санкції проти соратника Орбана "не відповідають політичним інтересам Сполучених Штатів".
Це стало політичною поблажкою для Будапешта. Це сигнал, що, незважаючи на можливі порушення, Вашингтон готовий ігнорувати їх. І в тому, що порушення відбудуться, сумнівів немає.
У понеділок ввечері, на єдиному цього тижня пленарному засіданні, Національна асамблея Угорщини ухвалила зміни до чинної конституції. Депутати від опозиції бойкотували засідання або голосували проти, але це не мало значення - у партії Орбана є конституційна монобільшість, достатня для ухвалення рішення.
Іронія полягає в тому, що чинну конституцію, яку Орбану доводиться змінювати, розробила... та ж команда, яка йому близька, у 2010 році, коли його партія вперше здобула монобільшість. Одним із головних авторів угорської конституції вважається Йожеф Саєр, один із найприближенніших соратників Орбана та співзасновників "Фідес". Цей скандальний діяч згодом був виключений з партії через участь у гей-вечірці під час пандемії, але це вже інша історія.
Хоча Орбан адаптував конституцію відповідно до своїх інтересів, його політичній силі протягом 14 років довелося вносити зміни до основного закону країни 15 разів!
Роз'яснення є досить зрозумілим. Зміни, які відбувалися, не були результатом недоліків самих конституційних норм, а зумовлювались політичними амбіціями Орбана, його прагненням використати основний закон в політичній боротьбі. 15-й пакет конституційних поправок яскраво демонструє цю тенденцію.
Цього разу парламент вніс зміни до 11 статей основного закону, і ці правки можна розбити на три типи.
Перший аспект полягає в чисто популістських заходах, які об'єднують навколо Орбана його виборців.
Другий - це норми, що дають Орбану нові можливості для боротьби з політичними опонентами.
Та цього разу додався ще й третій тип. Деякі внесені правки в Угорщині сприйняли як підготовку до втрати Орбаном своєї посади: з 2026 року (тобто року наступних виборів) надзвичайні повноваження прем'єра будуть урізані.
За часів правління Орбана таке відбувається уперше.
Почнемо з поправок, які мають популістський характер.
Віктор Орбан, який у своїй молодості дотримувався ліберальних поглядів, з 2010 року активно формує образ "захисника традиційних цінностей". Він вже вніс до угорської конституції положення, що визнає жінку лише в ролі матері, а чоловіка — в ролі батька. При розробці цих змін існувала ідея закріпити незмінність гендеру, а також зафіксувати, що стать особи не може змінюватися після народження. Однак, ця ініціатива була відхилена (поки що), але в статтю про "традиційність родини" була внесена одна зміна: порядок слів у формулюваннях, де "батько — це чоловік" тепер стоїть перед "мама — це жінка". Обговорювати цю важливу конституційну зміну в Угорщині — досить складно :)
Інша цікава новація, якої немає у жодній державі світу - це "право на готівку". Відтепер основний закон Угорщини проголошує, що невід'ємним конституційним правом кожного угорця є… право платити готівковими грошима, без використання карток та електронних платежів. Напевно, це має "зайти" консервативному електорату Орбана, що переважно живе у селах і маленьких містечках.
Конституція була доповнена новим положенням: "В Угорщині заборонені виробництво, вживання, розповсюдження та реклама наркотичних речовин". Це положення не має винятків, що фактично означає заборону на використання наркотичних анальгетиків у медичних цілях. Проте, у тексті не вказані конкретні покарання, тому ймовірно, що в майбутньому це питання буде враховано, і медична допомога залишиться забороненою, але без кримінального переслідування. Зрештою, це рішення може слугувати гарним PR-ходом.
І, зрештою, досить неочікуване правило, яке також спрямоване на мешканців сіл.
Нова конституційна норма відновлює обмеження, схожі на ті, що існували в СРСР за допомогою інституту "прописки": тепер угорці та іноземці матимуть обмеження у праві переселення до конкретних населених пунктів або навіть у можливості придбати там нерухомість. Оновлена конституція обґрунтовує це необхідністю "зберегти ідентичність громад".
Закон, що конкретизує цю норму, вже знаходиться на стадії підготовки в парламенті. Прем'єр Орбан пояснює цю ініціативу тим, що урбаністи переселяються до сільських районів, зокрема в села навколо озера Балатон, що призводить до їх модернізації та перетворення на містечка. Однак місцеві жителі не бажають змінювати свій традиційний спосіб життя. Нове законодавство надасть громадам можливість захистити себе від "чужинців".
Остання норма, в свою чергу, може також мати вплив на виборчі процеси.
На виборах 2026 року на арені змагання опиняться не лише партії Віктора Орбана та його конкурента Петера Мадяра, але й їхні технологічні команди. Орбан і партія "Фідес", які орієнтуються, зокрема, на сільську аудиторію, можуть побоюватися того, що голоси містян здатні суттєво змінити ситуацію в деяких виборчих округах.
Крім того, уряд Угорщини наразі займається спробами зменшити вплив міст, де опозиційні сили мають перевагу. В Угорщині більшість депутатів обираються в мажоритарних округах, що дозволяє Орбану неодноразово здобувати конституційну більшість, навіть якщо його партія не досягає 50% голосів. Ключове питання полягає в тому, як "перекроїти" округи. Наприклад, у грудні парламент, що перебуває під контролем Орбана, скоротив кількість депутатів, які обираються в Будапешті, з 18 до 16, передавши два мандати в передмістя.
Опозиція побоюється, що уряд може скористатися новими можливостями, які відкриває для нього оновлена конституція, зокрема реалізуючи їх у прихованій формі.
Так, одна з нових норм конституції Угорщини, ухвалених цього тижня, дає владі надзвичайні повноваження для захисту прав дітей, причому окремо наголошується на важливості "права дітей на ідентичність, що відповідає їхній статі при народженні та забезпечує виховання відповідно до цінностей нашої держави, що ґрунтуються на її конституційній ідентичності та християнській культурі".
Конституція підкреслює, що дотримання цієї норми є основною метою і "має пріоритет над усіма правами людини, за винятком права на життя".
Настільки жорстке формулювання з настільки розмитими підставами дає змогу вважати, що влада Угорщини має іншу мету, ніж турбота про дітей.
Цікаво, що навіть угорські організації, які займаються захистом прав дітей, ще місяць тому, після публікації першого проекту змін до конституції, виступили з єдиною заявою про загрози, пов'язані з цією нормою. Вони підкреслили, що вона суперечить міжнародним зобов'язанням Угорщини і є неприпустимою для ухвалення. У своїй заяві правозахисники звернули увагу на те, що така зміна конституційних норм може бути використана для виправдання різноманітних обмежень, таких як заборона на демонстрації та протести (особливо якщо на них присутній веселковий прапор, який можуть побачити діти), обмеження виборчих прав, а також обмеження свободи слова.
Ці акції протесту не вплинули на позицію правлячої партії – норма була затверджена без жодних корективів. Угорська опозиція впевнена, що це може стати причиною для введення обмежень, проте залишається невідомим, наскільки далеко готова зайти влада.
Ще однією нормою, що викликає занепокоєння серед багатьох угорців, є внесення до конституції положення, яке надає уряду право вільно анулювати угорське громадянство у тих осіб, які мають паспорти інших країн (за винятком громадян держав ЄС або європейської економічної зони). Незабаром також планується прийняття закону, що конкретизує це право; очікується, що анулювання (або тимчасове призупинення) громадянства відбуватиметься на основі невідповідності певним угорським цінностям або політичним критеріям.
Хоча справжня мета введення цієї норми залишається невідомою, уряд може скористатися нею, наприклад, для анулювання громадянства угорців, які проживають у США і підтримують опозиційні сили. Це автоматично позбавить їх можливості надавати фінансову допомогу, а якщо таке не відбудеться, то може призвести до дискваліфікації опозиційних кандидатів на виборах.
Усе це дає угорській владі доволі сильні козирі на майбутніх виборах.
Якщо опозиція продовжить домінувати, режим Орбана може почати діяти без жодних обмежень.
У цій грі ставки надто високі.
Багато діячів нинішньої влади в разі невдачі можуть не просто перейти в опозицію, а опинитися за ґратами. Це обставина спонукає до рішучих дій, для яких на цьому тижні були закладені конституційні основи.
Проте зміни, внесені до конституції, вказують на те, що навіть в таких умовах у команді Орбана немає гарантованої впевненості у перемозі. Саме тому паралельно з цими конституційними змінами були внесені поправки, які обмежують наявні надзвичайні повноваження прем'єр-міністра, які Орбан раніше запровадив для власних цілей.
Мова йде, зокрема, про обмеження повноважень прем'єра щодо ухвалення або скасування законодавчих актів в односторонньому порядку, якщо він вирішить оголосити надзвичайний стан. Тепер для прийняття ряду рішень знадобиться підтримка двох третин голосів у парламенті, що, ймовірно, не буде до снаги Петеру Мадяру. Крім того, процедура введення надзвичайного стану також підлягатиме новим обмеженням.
І вишенька на торті: обмеження прав прем'єр-міністра Угорщини, на відміну від інших норм оновленої конституції, набудуть чинності лише у 2026 році, тобто у рік виборів.
Вочевидь, Орбан не має наміру обмежувати свої можливості в поточному терміні.
Хоча те, що він почав вірити у можливість втрати влади і навіть готуватися до цього, вже є надзвичайно важливим сигналом.
Автор: Сергій Сидоренко.