Законопроєкт, що стосується омбудсмана, не відповідає зобов'язанням України в контексті євроінтеграції, -- повідомляє Zmina.

Фахівці вважають, що законопроєкт № 13181 без достатніх підстав розширює коло осіб, які здійснюють контроль над діяльністю омбудсмана.
Законопроєкт, що стосується Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, не відповідає зобов'язанням України на шляху до європейської інтеграції та безпідставно розширює коло суб'єктів, які підлягають контролю з боку омбудсмана, включаючи громадські об'єднання. Таку оцінку надав Центр прав людини Zmina у своєму аналізі даного законопроєкту.
У квітні 2025 року у Верховній Раді України було подано законопроєкт № 13181, що стосується "Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини". Як зазначено в пояснювальній записці, метою цього документа є поліпшення правової основи функціонування омбудсмана та зміцнення його інституційної спроможності відповідно до міжнародних стандартів у сфері захисту прав людини.
У травні в Верховній Раді було подано три нові законопроєкти, які мають на меті внести зміни до ряду кодексів і законодавчих актів. Це сприятиме покращенню функціонування Уповноваженого з прав людини. Серед документів, що підлягають змінам, є Бюджетний кодекс, Цивільний процесуальний кодекс, законодавство про судовий збір, а також Кодекси про адміністративні правопорушення, Кримінальний кодекс і Кримінальний процесуальний кодекс.
Усі зареєстровані законодавчі ініціативи покликані в цілому підвищити ефективність роботи омбудсмана та зміцнити його роль у питаннях захисту прав людини в Україні.
Експерти відзначають, що нова версія закону "Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини" включає позитивні зміни. Серед них – зниження вікового порогу для кандидатів на цю посаду з 40 до 35 років, право на підтримку документування військових злочинів та серйозних порушень прав людини, а також можливість ініціювати звернення до парламенту з метою створення тимчасової слідчої або спеціальної комісії.
Водночас вони наголошують, що частину пропозицій, які надали представники національних правозахисних організацій та підтримали експерти Ради Європи і Європейської мережі національних інститутів з прав людини (ENNHRI), не врахували й не внесли до зареєстрованого у Верховній Раді законопроєкту № 13181. Зокрема, йдеться про процедури висування та призначення омбудсмана.
"Глибокий аналіз законодавчих ініціатив, зареєстрованих у парламенті з метою підвищення ефективності роботи Уповноваженого, свідчить про те, що їх прийняття не гарантує повного узгодження національного законодавства з міжнародними стандартами та кращими практиками функціонування Національної інституції з прав людини (НІПЛ)", - зазначили аналітики.
Ключові коментарі фахівців стосуються того, що запропонований законопроєкт не передбачає прозорого та інклюзивного механізму вибору та призначення Уповноваженого, що суперечить міжнародним стандартам і принципам.
Проєкт закону № 13181 не передбачає участі громадськості: право пропонувати кандидатуру Уповноваженого мають лише голова Верховної Ради або не менш ніж одна четверта народних депутатів від конституційного складу.
Крім того, цей законопроєкт прямо суперечить Дорожній карті з питань верховенства права, яку уряд затвердив 14 травня 2025 року, оскільки не враховує всіх стандартів та принципів, вказаних у ній.
Експерти підкреслюють важливість реалізації рекомендації Ради Європи CM/Rec(2019)6, яка акцентує на необхідності розширення кола осіб та організацій, які мають право висувати кандидатури на посаду Уповноваженого, а також на зміні вимог до виборів.
У законопроєкті пропонується, щоб омбудсман вносив подання щодо усунення виявлених порушень прав людини не лише до органів державної влади та місцевого самоврядування, а й до громадських об'єднань, підприємств, установ, організацій.
Експерти зазначають, що ці норми перевищують межі повноважень Уповноваженого і суперечать Основному Закону України.
Автори аналізу підкреслюють, що законопроєкт № 13181, після його прийняття Верховною Радою на першому читанні, потребує доопрацювання з урахуванням висловлених коментарів.