Юридичний портал

"Експерти зазначають, що поправки до освітніх законів у Північній Македонії можуть призвести до дискримінації."

Вхід до середньої освітньої установи в Скоп'є, Північна Македонія. Фото Meta.mk, опубліковане з дозволу.

Цей матеріал підготовлений на основі звіту від Meta.mk. Відкоригована версія публікується тут у рамках угоди про обмін інформацією між Global Voices та Фондом Metamorphosis.

5 листопада Мережа захисту від дискримінації (МЗД) випустила прес-реліз, у якому висловила занепокоєння щодо можливого ухвалення законопроєктів, що стосуються початкової та середньої освіти. На їхню думку, ці зміни можуть призвести не до покращення, а до знищення вже досягнутого прогресу у захисті учнів від дискримінації та насильства в освітній системі Республіки Північна Македонія (РПМ).

У мережі заявляють, що законопроєкти, всупереч усталеній правовій ієрархії, прибирають захищені ознаки "стать", "гендерна ідентичність" та "сексуальна орієнтація". За їхніми словами, це перший випадок зниження прогресу у питанні захисту від дискримінації в македонському законодавстві.

Meta.mk звернулися до кваліфікованих фахівців Міністерства освіти і науки (МОН) та представників освітньої спільноти, які висловили стурбованість щодо законодавчих змін. Вони підкреслили, що ці зміни можуть призвести до істотного порушення прав дітей, ставлячи під загрозу їхню психічну і фізичну безпеку. У їхній відповіді було вказано:

Коли освітні установи систематично виключають і зневажають певні групи учнів, це створює чіткий сигнал, який підштовхує до подальшого виключення та утисків цих груп у суспільстві. Такі дії також надають агресорам, які вчиняють насильство щодо жінок, дівчат та представників ЛГБТІ+ спільноти, відчуття легітимності, оскільки їхні вчинки стають продовженням інституційної дискримінації, що нормалізує їхню насильницьку поведінку. Впровадження цих змін призведе до того, що закони, що регулюють початкову та середню освіту, суперечитимуть принципам і духу Закону "Про запобігання та захист від дискримінації", який визнає гендер, сексуальну орієнтацію та гендерну ідентичність як підстави для дискримінації.

Крім того, Майя Атанасова з МЗД розповіла Meta.mk, що після того, як вони оприлюднили свою реакцію, міністр освіти і науки Весна Яневська прийняла їхню делегацію на зустрічі в МОН. Атанасова пояснила:

Міністр виявив готовність до обговорення, проте на зустрічі було заявлено, що вони не планують змінювати своє рішення. Раніше він зазначав, що захист, що ґрунтується на зазначених характеристиках, підпадає під дію Закону "Про запобігання та захист від дискримінації". Відтак, стерті захищені характеристики залишаються актуальними завдяки відкритому пункту "та інші". З юридичної точки зору, це означає, що захист все ще діє; проте зміни в законодавстві не будуть узгоджені із зазначеним законом, що може порушувати конституційні гарантії дотримання ієрархії правових норм. Проблема полягає в тому, що особи без юридичної освіти, які не мають достатньої кваліфікації, не ознайомляться із усією законодавчою базою, а лише звернуть увагу на конкретний закон, що призведе до висновку про відсутність охоплення цих підстав. Це створює ризик для навчальних закладів не визнати необхідність впровадження механізмів захисту від дискримінації за вказаними ознаками, хоча статистика, представлена Комісією із захисту та запобігання дискримінації, свідчить про наявність серйозної потреби в цьому.

Міністр Яневська повторила ці позиції в інтерв'ю Радіо Вільна Європа/Радіо Свобода, опублікованому 3 листопада..

Да не биде недоразбирање, на крајот на реченицата има 'и друго' што опфаќа секаков вид на дискриминација. Не знам зашто би требало да го оптоваруваме законот и да ги набројуваме сите видови дискриминации кои постојат, затоа што тоа е номо-техника...

Щоб запобігти можливим непорозумінням, хочу підкреслити, що в кінці речення присутнє формулювання "та інші", яке включає всі форми дискримінації. Я не розумію, чому ми повинні ускладнювати закон, перераховуючи усі можливі види дискримінації, адже це є частиною номотетики — науки, що займається розробкою законодавства.

Представники Міністерства освіти та науки надіслали електронного листа до Meta.mk, у якому повідомили про свою роботу над модернізацією законодавства в галузі освіти. Вони зазначили, що до цього процесу залучені всі зацікавлені учасники. На їхню думку:

Ми особливо цінуємо громадську думку і саме тому відкрили громадську дискусію щодо шести законодавчих рішень. Ми підготували версії-чернетки, які оприлюднили в урядовій ЕНЕР-система [Єдиний національний електронний реєстр нормативних актів РПМ] з додатковими пропозиціями та пропозиціями. Закони про початкову та середню освіту визначені таким чином, щоб захистити учнів від будь-якого виду дискримінації, від сегрегації, а також від різних програмних або проєктних заходів, які не визначені як частина офіційних навчальних планів і можуть завдати шкоди їхньому розвитку та орієнтації. Однак у Македонії є окремий Закон про запобігання та захист від дискримінації в усіх сегментах, що означає, що він охоплює і систему освіти, і його можна застосовувати за будь-яких обставин.

Вони також зазначили, що законопроєкти, що стосуються початкової та середньої освіти, незабаром будуть передані на розгляд парламенту, де народні обранці зможуть внести свої пропозиції та вдосконалити їх зміст.

Особливо значущим є те, що Міністерство освіти і науки не тільки гарантує правовий захист учнів від дискримінації та сегрегації, але й активізує співпрацю з навчальними закладами та громадськими організаціями щодо профілактичних заходів та освіти, спрямованої на розвиток поваги до різноманітності, а також створення мирного, гармонійного та безпечного навчального середовища. Міністр обговорив ці питання з представниками громадських об'єднань під час зустрічі.

Реакція МЗД також включає зобов'язання уряду виконувати обов'язки, накладені рішенням Європейського суду з прав людини у справі "Ельмазова та інші проти Північної Македонії". Це рішення змусило установи Північної Македонії оновити законодавчу базу, щоб запобігти дискримінації ромів.

Проте в онлайн-просторі відзначили, що запропоновані законопроєкти містять складові, які не є посиланням на цей судовий вирок, але водночас чітко і беззаперечно демонструють порушення норм міжнародного права і прав людини.

Хочемо нагадати, що всі права і свободи, які держава забезпечила своїм громадянам через ратифікацію міжнародних угод, визнаються як основоположні цінності конституційного устрою. Загальні зауваження Комітету з прав дитини, Конвенція про права осіб з інвалідністю, Конвенція про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок (КЛДЖ) з її загальними рекомендаціями, а також Конвенція Ради Європи, що стосується запобігання насильству проти жінок і домашньому насильству, є ратифікованими документами і мають таку ж юридичну силу, як чинні закони в даній Республіці. Таким чином, ми не можемо дозволити ухвалення законодавства, яке суперечить ратифікованим міжнародним угодам.

1 листопада Платформа гендерної рівності, що об'єднує 21 організацію, активну в цій галузі, різко відреагувала на ініціативу Міністерства освіти і науки щодо змін у законодавстві про початкову та середню освіту. Вони запропонували виключити гендер, сексуальну орієнтацію та гендерну ідентичність із переліку захищених ознак, замінивши їх термінами "рівні можливості". Активісти підкреслили, що такі зміни можуть створити "очевидний сигнал про те, що деякі групи населення залишаються незахищеними від дискримінації, зокрема в таких важливих сферах, як державна освіта".

Читайте також