Люстрація в контексті перехідного правосуддя | UACRISIS.ORG

"Люстрація або різного роду перевірки є одним із традиційних способів реагування на виклики, що виникають у країнах, які пережили конфлікт. Після 2014 року Україна вже здобула досвід у цій сфері, і, хоча результати були неоднозначними, з цього досвіду можна витягнути важливі висновки. Нам слід розглядати більш системні підходи, які враховують масштаби проблем, викликаних війною," - зазначила під час пресконференції в Українському кризовому медіа-центрі Альона Луньова, адвокаційна директорка Центру прав людини ZMINA.
Впродовж заходу ця організація представила аналітичну записку "Як люстрація може стати одним із інструментів подолання наслідків російської збройної агресії проти України".
Цей документ є підсумком колективних зусиль правозахисників, юристів і фахівців, які мають на меті розробити ефективні механізми перехідного правосуддя для України в нинішніх умовах.
Альона Луньова зазначила, що чинна державна реакція на факти співпраці громадян з окупаційною владою здебільшого зводиться до кримінального переслідування за колабораціонізм. Такий підхід, за її словами, не охоплює весь спектр порушень і не гарантує відновлення довіри до державних інституцій.
Постійна представниця Президента України в Автономній Республіці Крим Ольга Куришко підкреслила, що Україна має розроблені стратегії для реінтеграції територій, що були звільнені від окупації, в яких передбачено положення щодо перехідного правосуддя. Вона зазначила: "Люстрація, як складова частина перехідного правосуддя, може сприяти створенню прозорої та ефективної системи управління на звільнених територіях".
Дар'я Свиридова, партнерка АО "Azones", підкреслила, що люстрація повинна виконувати не лише каральну, а й превентивну та відновлювальну роль. На її думку, це не лише процес очищення влади, а й важливий інструмент для забезпечення стабільного демократичного розвитку та захисту країни від потенційного повернення проросійських сил до влади.
Партнерка АО "Azones" акцентувала увагу на необхідності формування незалежного колегіального органу для проведення люстраційних перевірок, наприклад, у вигляді Комісії при центральному органі виконавчої влади або при Українському інституті національної пам'яті.
Експерт Коаліції "Україна. П'ята ранку" Максим Єлігулашвілі акцентував увагу на суспільному запиті на справедливість: "Ще до повномасштабного вторгнення було видно готовність громадян підтримати не лише кримінальне переслідування, але й інші форми відповідальності. Водночас, цей запит досі не знаходить належної відповіді на законодавчому рівні".
Максим Єлігулашвілі відзначив важливість адресного застосування інструментів справедливості, яке передбачає чіткі та прозорі критерії, що враховують обставини індивідуальних випадків.
Тематика виборчого процесу була піднята радником Голови Центральної виборчої комісії та фахівцем у сфері реформування виборчого законодавства Олександром Клюжевим. Він вважає, що забезпечення чесності та прозорості виборів в умовах гібридної агресії є законним завданням для держави.
"Перевірки на предмет люстрації кандидатів можуть слугувати інструментом, що надає громадянам можливість свідомо обирати, маючи всю необхідну інформацію про зв'язки кандидатів із окупаційною владою", - наголосив фахівець.