Юридичний портал

Як не втратити орієнтир у нововведеннях: П’ять ключових змін у законодавстві на 2025 рік, що впливають на підприємництво.

Одна урядова постанова - і ваша звична квота на бронювання перестає діяти. Один рядок у Податковому кодексі - і витрати, які раніше знижували оподатковувану базу, більше не враховуються. Крім того, з'являються штрафи, нові юридичні форми та альтернативи для дотримання нормативів з працевлаштування.

Це не вигаданий сюжет із завтрашнього дня, а реальні зміни, які вже впливають на бізнес-середовище. У цьому огляді ми розглянемо п’ять важливих аспектів, на які слід зосередитися, якщо ви займаєтеся фінансами, правом або прагнете уникнути небажаних несподіванок.

Із 5 березня 2025 року набрали чинності зміни до Порядку бронювання (Постанова КМУ №233). Тепер у квоту включаються працівники, мобілізовані після 18 травня 2024 року. Якщо у вас є такі співробітники, це дозволить забронювати більше людей з-поміж тих, які залишилися працювати.

Але є й зворотна сторона. Згідно Постанови №360 від 2 квітня, працівники, які мають чинне бронювання за іншими компаніями, до квоти не включаються. Якщо раніше можна було враховувати всіх, хто є у штаті, тепер - тільки тих, кого забронювали ви самі, або хто ще не має жодного бронювання, або отримав персональну відстрочку.

Ось кілька істотних новин:

Якщо раніше процес бронювання нагадував складний бюрократичний лабіринт, то сьогодні він став ще й арифметичною задачею. Необхідно переконатися, що всі заброньовані співробітники відповідають новій квоті, а також перевірити, чи немає у вашому списку "двійників".

Закон №4112-IX, що набрав чинності 25 березня 2025 року, імплементує рекомендації ОЕСР і водночас значно підвищує фіскальні ризики для компаній.

Якщо витрати підприємства виявляють ознаки незаконного отримання вигоди, їх не беруть до уваги при визначенні об'єкта оподаткування. Це стосується не лише випадків, коли підкуп було доведено; досить, щоб податкова служба мала підозри або виявила обставини, що можуть на це вказувати. Формально все може виглядати "чисто", однак, якщо податкова має іншу думку, цього вже достатньо, щоб позбавити вас податкових пільг.

Для учасників "Дія City" наслідки є ще більш суворими. Якщо ви користуєтеся пільговим режимом, але податкова служба вважає, що ваша діяльність має ознаки неправомірного отримання вигоди, така операція буде обкладатися стандартною ставкою податку в 18%.

Неприбуткові організації можуть бути виключені з реєстру, а також підлягати донарахуванню податку в розмірі 18% від суми операції. У разі виявлення використання фінансових ресурсів (навіть через посередників) для підкупу державних службовців, на них накладаються штрафи та пеня.

Уявіть собі ситуацію, коли ваша компанія здійснила платіж у розмірі 200 000 грн за 'консультаційні послуги' іноземному партнеру, але податкові органи вважають це неправомірною вигодою. У такому випадку ці витрати не будуть враховані при визначенні об'єкта оподаткування, і вам доведеться сплатити додатковий податок на прибуток за ставкою 18%.

Якщо ваша організація має справу з незвичними витратами, співпрацює з державними установами або функціонує в рамках спеціального податкового режиму, важливо ще раз переглянути всі укладені угоди. Особливу увагу слід приділити контрактам, що стосуються посередників, консультантів або "негарантованих" послуг. Адже навіть підозра, що хтось міг щось "передати", вже може стати причиною фіскальних ризиків.

Закон №4219-IX набрав чинності 28 лютого 2025 року, але вводиться в дію з 1 січня 2026 року. Він передбачає: або ви працевлаштовуєте людей з інвалідністю, або - сплачуєте внесок до Фонду соцзахисту.

Ось як це реалізується в реальному житті:

Є особливі випадки. Внесок не сплачується:

Наприклад, організація з 30 працівниками не найняла жодного співробітника з інвалідністю, незважаючи на те, що законодавство передбачає квоту в 4% від загального числа працівників, що становить 1 людину. Якщо врахувати середню зарплату в 15 000 грн, то внесок за квартал складе 18 000 грн (40% × 15 000 × 1 особа × 3 місяці).

Проте в період воєнного стану сплачується лише половина базового внеску. Крім того, фонд має можливість використовувати свої ресурси не тільки для підтримки працевлаштування, але й для навчання людей з інвалідністю. Це означає, що якщо підприємство не в змозі запропонувати робоче місце, воно може принаймні фінансувати освітні програми.

Розгляньте варіант звернення до Фонду соціального захисту для отримання компенсацій за витрати на обладнання робочих місць для людей з інвалідністю. Це допоможе вам досягти нормативних вимог без необхідності робити додаткові вкладення.

З 25 березня 2025 року відбудуться зміни в штрафах за несвоєчасне подання звітності з трансфертного ціноутворення (ТЦУ).

Закон №4112-IX ввів нові підходи до визначення відповідальності. Які саме зміни були внесені:

Перед внесенням цих змін існувала парадоксальна ситуація: коли компанія подавала звітність із затримкою, штраф, який їй накладали, становив дворазову суму в порівнянні з тією, що вона отримувала б у разі очікування на перевірку з боку ДПС. Тепер же, якщо компанія сама виявляє та виправляє помилку, штраф для неї стає меншим, а в разі, якщо вона вирішить дочекатися перевірки, він виявляється більшим.

Також оновлено штрафи за несвоєчасне декларування контрольованих операцій:

Тобто тепер виправити помилки до перевірки - реально вигідніше. Втім, вчасно подана звітність - це завжди менше ризиків та штрафів.

28 лютого 2025 року вступив у силу Закон №4196-IX, що ініціював перехідний етап у скасуванні Господарського кодексу України. Хоча ГКУ формально ще продовжує діяти, його функціонування завершиться через півроку. Це вказує на те, що створення традиційних організаційно-правових форм (таких як державні, комунальні або приватні підприємства) стане неможливим.

Що саме заборонено:

Ось ще одна значуща новація: скасовується право на господарське ведення та оперативне управління. Майно, що раніше було закріплене за підприємствами, більше не вважатиметься "їхнім" навіть у формальному сенсі.

У випадку, якщо компанія не зможе адаптувати свою організаційно-правову структуру до завершення перехідного періоду, їй загрожує ризик примусової ліквідації через судове рішення або накладення штрафів за невідповідність чинному законодавству, що може суттєво ускладнити ведення бізнесу.

Уявімо собі таку картину: місцева адміністрація має намір заснувати новий комунальний бізнес для обслуговування населення, проте з вересня подібна форма більше не буде дозволена. Підприємствам, які працювали з державними або комунальними активами, належить пристосуватися до нових регуляцій і, можливо, змінити свої партнерські зв'язки.

Якщо ваш бізнес співпрацює з державними чи комунальними підприємствами, перевірте їхній статус у ЄДР і підготуйтеся до змін у партнерських структурах. Для тих, хто планував створення нової структури у старій формі, зверніться до юриста для вибору нової організаційно-правової форми.

Якщо ваша організація займається наймом працівників, бере участь у програмі "Дія City", проводить трансфертні операції або зобов'язана дотримуватися квоти працевлаштування людей з інвалідністю, то принаймні одна з цих змін неодмінно позначиться на ваших бізнес-процесах.

Розглядати зміни як щось незначне – це вже небезпечно. Важливо не лише бути в курсі нововведень, але й встигати реагувати на них до того, як це зроблять податкова служба чи інспекція праці.

Більше актуальних змін ви завжди можете знайти у щоквартальному дайджесті від консалтингової компанії EBS. https://www.ebskyiv.com/ebs-quarterly-review-za-1-kvartal-2025-roku/

Читайте також