Юридичний портал

Облтеплоенерго і споживачі: хто правий?

Опалювальний сезон наближається до свого завершення. Однак його проблеми будуть ще довго обговорюватися споживачами на кухнях, а посадовими особами – в високих кабінетах.

У Миколаєві нинішній сезон був відзначений «нововведенням» комунального підприємства «Миколаївоблтеплоенерго»: напередодні зими його співробітники опломбували лічильники тепла в десяти багатоповерхових будинках на Намиві і перекрили доступ до вентиля операторам, в обов'язки яких входить зняття показань і регулювання подачі тепла. Про це йшлося в матеріалі «Тепло вимагає обліку», який був опублікований в «РП» № 52 від 24 грудня 2015 року. Якою була реакція на виступ газети?

Тактика замовчування

Відверто кажучи, адекватної реакції, яка б врегулювала конфлікт між споживачами і керівництвом ОКП «Миколаївоблтеплоенерго» або, принаймні, внесла б ясність в описану ситуацію, від обох наших адресатів – директора обласного комунального підприємства «Миколаївоблтеплоенерго» С. В. Пшеничного та заступника міського голови В. В. Гайдаржи – ми так і не отримали.

Сергій Васильович Пшеничний відверто ігнорує і газетну публікацію, і звернення редакції з проханням прокоментувати проблему. До публікації він демонстративно не бажав відповідати на питання журналіста, просто не реагував на телефонні звернення. А після того, як стаття з'явилася на сторінках газети, він не спромігся ні єдиним словом відповісти на письмове звернення редакції... протягом ось уже двох місяців. Такі дії або, точніше сказати, бездіяльність – явне порушення Законів України «Про інформацію» та «Про доступ до публічної інформації»! До речі, в публікації йшлося відразу про двох фактах: перекритті доступу до регулювання подачі тепла в 10-ти багатоповерхових будинках на Намиві, на вул. Червоних Маевщиков, а також про не встановлення лічильника тепла в будинку № 203а по вул. Торгової. Так що, крім ігнорування обласної газети та її читачів, директор обласного комунального підприємства також висловлює відверту неповагу до споживачів як в одному, так і в іншому випадках.

Секретар Сергія Пшеничного, навіть не обіцяючи зв'язати журналіста з ним по телефону, при цьому передала досить дивне пояснення від самого директора: «Ми готуємо статтю в газету, в якій директор відповість на всі запитання журналістів» (?). Чому ж за два місяці така стаття так і не народилася?

Інструкціями заборонено!

Заступник мера Ст. Ст. Гайдаржи прислав в редакцію пояснення, яке наводимо повністю: «На колективне звернення мешканців житлових будинків по вул. Ч. Майовщиків, 25, 27, 29, 31, 33, 35, 37, 39, 45, 47 про заборону регулювання на системі опалення мешканцями будинку та запломбування арматури на вузлі обліку теплової енергії повідомляю наступне.

ОКП «Миколаївоблтеплоенерго» здійснює теплопостачання будинків згідно з типовим «Договором про надання населенню послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води». Розділом 5 («Права та обов'язки споживача») Договором не передбачені будь-які дії Споживача із втручанням у роботу внутрішньобудинкової системи опалення і вузлу обліку (регулювання, прикриття/закриття засувок) або збільшення/зменшення теплоспоживання з метою зміни якості опалення (забезпечення якості опалення покладено на теплопостачальне підприємство п. 4.1.3 Договору). ОКП «Миколаївоблтеплоенерго» згідно з п. 4.2 Договору здійснює контроль за виконанням Споживачем умов Договору та вимог нормативних документів.

Також згідно з «Правилами користування теплову енергією», затвердженими Постановою Кабінету Міністрів від 03.10.07 № 1198, п. 11, забороняється самовільне втручання в діючі системи теплопостачання і теплоспоживання, а згідно з ДБН Ст. 2.5-39.2008 п. 12.11 забороняється регулювання подачі теплоносія запірною арматурою.

На підставі викладеного ОКП «Миколаївоблтеплоенерго» вімагає від балансоутримувачів будинків проводить усі роботи з регулювання, експлуатації внутрішньобудинкової системи опалення і вузлу обліку з суворим дотриманням вищезазначених нормативних документів та забезпечити невтручання сторонніх осіб у роботу будинкової системи та вузлу обліку.

Таким чином, дії ОКП «Миколаївоблтеплоенерго» про заборону регулювання на системі опалення мешканцями будинку та запломбування арматури на вузлі обліку теплової енергії відповідають вимогам діючого законодавства».

Дано, здавалося б, дуже докладне пояснення, але воно все ж викликає безліч питань та у журналіста, і у споживачів тепла.

Насамперед хотілося б заперечити Ст. Ст. Гайдаржи в тому, що при регулюванні подачі тепла в систему «втручаються сторонні особи». Як правило, роботу з тепловими лічильниками мешканці доручають спеціально навченим операторам, які мають технічну освіту, як Віктор Житников, або навички поводження з подібними приладами. До того ж, щомісяця всі оператори надають дані лічильників і постійно спілкуються з працівниками теплової інспекції «Миколаївоблтеплоенерго». Виходить, що цих людей на підприємстві добре знають, співпрацюють з ними, а значить, і довіряють їм.

По-друге, самі співробітники «Миколаївоблтеплоенерго» в разі потреби також зменшують і збільшують подачу теплоносія. Чому ж це заборонено робити спеціально навченим людям?

До того ж, якщо б подібне пояснення тепловики надали мешканцям будинків, які тільки бажають встановити лічильники тепла, думаю, мало хто з них погодився б витрачатися на дорогий прилад, наймати відповідального за нього, платити йому за роботу, а в результаті – не мати можливості регулювати подачу тепла! Адже в такому випадку пропадає сенс встановлення приладу обліку!

Як би не пояснювали тепловики заборона регулювати подачу тепла міркуваннями безпеки, але не враховувати тут інтереси мешканців теж не можна. Кому тоді потрібні були б лічильники?

Думка фахівця

У тому, що регулювати подачу тепла потрібно дозволити мешканцям, впевнений Віталій Ганчо, нині пенсіонер, який у минулому керував роботою котельні заводу «Океан», глиноземного заводу, інших котелень, а також чудово знає особливості теплової мережі всього Корабельного району в цілому.

– У всьому винні адміністрації котелень, – вважає Віталій Ганчо. – Саме вони не витримують необхідну температуру теплоносія залежно від температури зовнішнього повітря. Приміром, на вулиці 3 градуси – вони повинні видавати 50 градусів теплоносія. При мінус 20 – потрібно 150 градусів. А вони тримають в межах 45-50-60 градусів, тобто значно нижче. Через брак тепла Жеки збільшують витрату, рассверливая сопло, тим самим збільшуючи надходження теплоносія. Збільшений витрата у холодну пору дає якийсь результат. Але коли тепло, йде сильний перетоп.

«Ні міськводоканал, ні обленерго не вимагають якогось конкретного споживання води чи світла, – зазначає Ганчо, – а тепломережа чомусь хоче, щоб споживач використовував і оплачував тепла набагато більше, ніж йому потрібно».

Віталій Ганчо запевняє, що на власному досвіді переконався в істотній економії оплати за тепло у разі самостійного регулювання: на 30-50%! Він робить висновок: «Регулювати треба обов'язково. Котельні не зможуть витримувати графік подачі тепла, оскільки газу не вистачає. Самий правильний варіант – дозволити регулювати саме мешканцям. Не Жекам, як пропонує «Миколаївоблтеплоенерго», які рассверливают сопло при перших скаргах на холод у квартирах, ніж лише погіршують ситуацію».

Перевірка на монополізм

Скарг на дії «Миколаївоблтеплоенерго» протягом опалювального періоду накопичилося так багато, що промовчати керівники «Николаевобтеплоэнерго» все ж не могли. 19 лютого в облдержадміністрації відбувся брифінг, на якому головний інженер підприємства Віталій Бородін заявив: «Спрацьовує автоматика, що може створити теплової колапс на котельні. Підкреслюю, втручання в роботу сайту заборонено правилами технічної експлуатації».

Проте вже через кілька днів прес-служба Миколаївського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України повідомила, що почався розгляд справи щодо ОКП «Миколаївоблтеплоенерго».

«На адресу Миколаївського обласного територіального відділення АМКУ в грудні 2015 року і січні 2016 надходили численні звернення мешканців багатоквартирних будинків міста Миколаєва щодо дій ОКП «Миколаївоблтеплоенерго», пов'язані з втручанням у внутрішньобудинкові мережі теплопостачання шляхом відкриття на повну потужність і опломбування запірних вентилів (кранів, арматури), що призводить до вимушеного надмірного споживання послуг з централізованого опалення і, як наслідок, збільшення плати споживачів за такі послуги, – йдеться в повідомленні. – У зв'язку із зазначеним розпорядженням адміністративної колегії територіального відділення щодо ОКП «Миколаївоблтеплоенерго» було розпочато розгляд справи у зв'язку з наявністю у його діях ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого п. 2 ст. 50, 1 ч. ст. 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», а саме: зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку у вигляді дій, які можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку».

Голова територіального відділення АМКУ В. Харченко пояснив кореспонденту «РП»: «Зараз предметом вивчення є правомірність дій з боку «Миколаївоблтеплоенерго», пов'язаних з наданням профільної послуги теплопостачання. Якщо облтепло що робило неправомірно, то постає питання про можливе перерахунку, що буде досить серйозно для підприємства. Це буде приведення їх дій у відповідність з законодавством. У той же час потрібно дивитися і давати оцінку діям всіх учасників. Наскільки правомірні вимоги, які висувають люди, і правомірні дії, які вчинила підприємство».

Таким чином, ясності в цьому питанні поки немає. А хто правий – покаже розслідування фахівців Антимонопольного комітету.



Читайте також