Ринок юридичних послуг України – що буде завтра?
Ілля Костін, Старший партнер ЮК «Правовий Альянс»
Хтось сказав, що давати прогнози справа невдячна. Але ця людина точно не була керівником, до того ж юридичної фірми.
Ринок юридичних послуг поняття дуже обширне. Особисто для мене воно розділяється на декілька складових:
Суб'єкти ринку. Юридичні фірми, приватнопрактикуючі адвокати.
Об'єкти ринку. Власне кажучи, клієнти, які вибирають суб'єктів цього ринку.
Сосуб'екти – це юристи і адвокати, які працюють в юридичних фірмах і у приватнопрактикуючих адвокатів.
Всі вони створюють ринок юридичних послуг.
Було вже багато написано, що ринок юридичних послуг до початку кризових явищ був перегрітий. А саме, сосуб'екти пропонували свої послуги працедавцям (суб'єктам ринку) за явно завищеною вартістю, проте таку можливість давали їм клієнти (об'єкти ринку), які були згодні оплачувати високі ставки юридичних фірм.
Зараз цей ланцюжок продовжує діяти, до речі, діятиме завжди, але імпульси йдуть в іншому напрямі. Клієнти не хочуть платити високі ставки юридичних фірм, працівники фірм припинили висувати вимоги про високу заробітну плату.
Як не дивно, ця похідна дала поштовх до нового розвитку ринку юридичних послуг в Україні.
Великі юридичні фірми, з їх великими бюджетами («бюджети розвитку») опинилися найуразливішими. Також сильно постраждали адвокати, які не мають напрацьованої практики і клієнтської бази.
Даний факт протверезив ринок. Багато хто зрозумів, що розвиток «завширшки» пройшов, прийшов час покращувати те, що було напрацьоване за роки практики.
На мій погляд, тенденції ринку будуть наступними.
Суб'єкти ринку підсилюватимуть свою спеціалізацію. Час широкопрофільних фірм поступово йде і необхідна індивідуалізація.
Конкуренція в Києві досить жорстка. У регіонах справи йдуть по іншому. Кількість, в регіонах, поки не переросло в якість.
Для нових юридичних фірм, які не побоялися або вимушені вийти на ринок зараз, найбільш складним є отримання довіри клієнтів. Іншими словами – клієнтська база. Як я писав раніше, красивий офіс або велика рекламна кампанія, вже не можуть «прикрити» недолік досвіду або ресурсу. Якщо партнери не мають напрацьованої клієнтської бази, або відсутній резервний фонд на покриття витрат, майбутнього у цієї юридичної фірми немає. За моїми підрахунками, становлення юридичної фірми тривати близько року.
Завжди, навіть в найскладніші часи, професіонал, а не посередність, буде затребуваний. Партнери – ось головна складова юридичної фірми. Все інше вирішуване. Треба дуже ретельно вибирати партнерів.
Хтось сказав, що давати прогнози справа невдячна. Але ця людина точно не була керівником, до того ж юридичної фірми.
Ринок юридичних послуг поняття дуже обширне. Особисто для мене воно розділяється на декілька складових:
Суб'єкти ринку. Юридичні фірми, приватнопрактикуючі адвокати.
Об'єкти ринку. Власне кажучи, клієнти, які вибирають суб'єктів цього ринку.
Сосуб'екти – це юристи і адвокати, які працюють в юридичних фірмах і у приватнопрактикуючих адвокатів.
Всі вони створюють ринок юридичних послуг.
Було вже багато написано, що ринок юридичних послуг до початку кризових явищ був перегрітий. А саме, сосуб'екти пропонували свої послуги працедавцям (суб'єктам ринку) за явно завищеною вартістю, проте таку можливість давали їм клієнти (об'єкти ринку), які були згодні оплачувати високі ставки юридичних фірм.
Зараз цей ланцюжок продовжує діяти, до речі, діятиме завжди, але імпульси йдуть в іншому напрямі. Клієнти не хочуть платити високі ставки юридичних фірм, працівники фірм припинили висувати вимоги про високу заробітну плату.
Як не дивно, ця похідна дала поштовх до нового розвитку ринку юридичних послуг в Україні.
Великі юридичні фірми, з їх великими бюджетами («бюджети розвитку») опинилися найуразливішими. Також сильно постраждали адвокати, які не мають напрацьованої практики і клієнтської бази.
Даний факт протверезив ринок. Багато хто зрозумів, що розвиток «завширшки» пройшов, прийшов час покращувати те, що було напрацьоване за роки практики.
На мій погляд, тенденції ринку будуть наступними.
Суб'єкти ринку підсилюватимуть свою спеціалізацію. Час широкопрофільних фірм поступово йде і необхідна індивідуалізація.
- Дуже не багато хто починає розвивати нові практики. Розвиток нових практик вабить за збій збільшення витратної частини бюджету фірми і як наслідок, первинну дотационность нової практики.
- Час «спекулянтів» (юридичні фірми, які завдяки бюджетам, що були, змогли перекупити «команди» юристів і клієнтів) проходить остаточно. Жорсткі, навіть жорстокі скорочення, які були проведені з початком кризових явищ в економіці, підірвало ліміт довіри до них серед професійних юристів. Як наслідок, у цих фірм – втрата якості. Цінова політика даних фірм не витримує конкуренції.
- Злиття, між юридичними фірмами, продовжуватися. Приблизно рік, два назад тема злиття юридичних фірм дуже активно обговорювалася і прогнозували якщо не бум, то їх велика кількість. Тим часом, юридичний бізнес має свою специфіку і іноді не завжди закони бізнесу розповсюджуються повною мірою на юридичний бізнес. У результаті, кількість злиття опинилася невелико. Проте, на мій погляд, ті юридичні фірми, які мають намір не виживати, а працювати, продовжуватимуть пошук партнерів.
- Годинні ставки роботи юристів будуть зменшені. Білінг годин роботи юриста буде внутрішньокорпоративним інструментом підрахунку вартості послуги. Пріоритет зміститися на користь фіксованій ставці роботи юриста.
- Консолідація юридичних фірм і приватнопрактикуючих адвокатів тільки збільшуватиметься.
Конкуренція в Києві досить жорстка. У регіонах справи йдуть по іншому. Кількість, в регіонах, поки не переросло в якість.
Для нових юридичних фірм, які не побоялися або вимушені вийти на ринок зараз, найбільш складним є отримання довіри клієнтів. Іншими словами – клієнтська база. Як я писав раніше, красивий офіс або велика рекламна кампанія, вже не можуть «прикрити» недолік досвіду або ресурсу. Якщо партнери не мають напрацьованої клієнтської бази, або відсутній резервний фонд на покриття витрат, майбутнього у цієї юридичної фірми немає. За моїми підрахунками, становлення юридичної фірми тривати близько року.
Завжди, навіть в найскладніші часи, професіонал, а не посередність, буде затребуваний. Партнери – ось головна складова юридичної фірми. Все інше вирішуване. Треба дуже ретельно вибирати партнерів.